Group therapy

Definition

Group therapy is a form of psychotherapy in which a small, carefully selected group of individuals meets regularly with a therapist.

Purpose

The purpose of group therapy is to assist each individual in emotional growth and personal problem solving.

Description

Group therapy encompasses many different kinds of groups with varying theoretical orientations that exist for varying purposes. All therapy groups exist to help individuals grow emotionally and solve personal problems. All utilize the power of the group, as well as the therapist who leads it, in this process.

Unlike the simple two-person relationship between patient and therapist in individual therapy, group therapy offers multiple relationships to assist the individual in growth and problem solving. The noted psychiatrist Dr. Irvin D. Yalom in his book The Theory and Practice of Group Therapy identified 11 "curative factors" that are the "primary agents of change" in group therapy.

ادامه نوشته

پيش‏ درآمدى بر خودشيفتگى

 

اصطلاح خودشيفتگى ريشه در توصيفهاى بالينى دارد و [ نخستين بار ] پل ناك(2) در سال 1899 آن را براى اشاره به نگرش كسانى به كار برد كه با بدن خود آن‏گونه رفتار مى‏كنند كه به طور معمول با بدن يك مصداق اميال جنسى رفتار مى‏شود. به بيان ديگر، اين اشخاص به بدن خود مى‏نگرند و آن را ناز و نوازش مى‏كنند تا از اين طريق به ارضاى كامل برسند. اصطلاح خودشيفتگى، برحسب اين شرح و بسط، دال بر نوعى انحراف است كه تمام حيات جنسى شخص را به خود معطوف مى‏كند و در مراحل بعدى، ويژگيهايى را بروز مى‏دهد كه در مطالعه همه انواع انحرافات به آنها برمى‏خوريم.

متعاقباً مشاهده‏گران روانكاو به اين موضوع توجه كردند كه ويژگيهاى مجزّاى نگرش بيماران خودشيفته در بسيارى از اشخاصى كه به بيماريهاى ديگرى مبتلا هستند نيز به چشم مى‏خورد (مثلاً ــ همان‏گونه كه سادگر(3) اشاره كرده است ــ در همجنس‏گرايان) و سرانجام اين موضوع محتمل به نظر رسيد كه چه بسا نيروى شهوى به ميزانى به مراتب فراوانتر از آنچه تصور مى‏شد ــ به گونه‏اى كه بتوان آن را خودشيفتگى ناميد ــ در اين بيمارى سهيم است و نيز اين‏كه نيروى شهوى مى‏تواند بر رشد متعارف جنسى انسان تأثير بگذارد. مشكلات روانكاوان در درمان بيماران روان‏رنجور به همين فرض منجر گرديد، زيرا چنين به نظر مى‏رسيد كه محدوديت تأثيرپذيرى بيماران يادشده، از جمله از اين نوع نگرش مبتنى بر خودشيفتگى ناشى مى‏شود. خودشيفتگى به اين مفهوم ديگر انحراف تلقى نمى‏شود، بلكه مكمّلى شهوى در خودمدارى غريزه صيانت نَفْس است كه هر موجود زنده‏اى تا اندازه‏اى از آن برخوردار است.

ادامه نوشته

t-traumatic Stress Disorder


Contents of this leaflet
Contents of this leaflet

 

 How does PTSD start?

•  When does PTSD start?

•  What does it feel like to have PTSD?

•  Why does PTSD happen?

•  How can I tell if I have PTSD?

•  Children and PTSD

•  How to help yourself

•  What help is available

About this leaflet About this leaflet

This leaflet is for anyone who has been through a harrowing experience, who has been exposed to abuse or torture, or who knows someone to whom this has happened. This leaflet is for anyone who has been through a harrowing experience, who has been exposed to abuse or torture, or who knows someone to whom this has happened.

Introduction Introduction

ادامه نوشته

تاریخچه فلسفه وجود و درمان وجودی:

فلسفه وجود ابتدا به وسیله کیرکگارد دانمارکی ( 1885 1803 ) پایه گذاری شد و با مرگ وی خاموش گردید . بعد از نیم قرن دوباره توسط یسپرس و هایدگر فیلسوف آلمانی دوباره زنده شد . از فیلسوفان دیگری که در این زمینه هر یک بنحوی تثیر داشته اند می توان نیچه [1] برکسن [2] دلتای [3] ماکس شلر [4] و هوسرل [5]را نام برد که پایه گذاران مقدم این فلسفه شمرده می شوند از نویسندگان نیز می توان به ریلک [6]و کافکا[7]  را می توان نام برد این فلسفه با شیوه مخصوص با تحقیقات و کارهایی که پیروان این مکتب نموده اند تاثیرات عمیقی در روان شناسی ، ادبیات و هنر این زمان داشته است .

به نظر پیروان این مکتب اگر کسی بخواهد پایه و اساس این فلسفه را درک کند ، نباید انتظار داشته باشد که بنحوی آن را تعریف کند . چه این علم نباید خود را به دست تعریف بسپارد . به عقیده آنان در این مورد همه چیز برای شناخته شدن در برابر انسان قرار می گیرد یعنی در مورد فاعل و موضوع شناسایی وحدت دارند و اصولاً تعریف برابر با خود موضوع نیست و حقیقت شخص آن چیزی است که هست نه آن چیزی که می گویند و چون فلسفه وجود با انسان شناخته می شود و آن مرتبط است در حقیقت تعریف فلسفه وجود تعریف انسان است به اعتقاد آنان فاعل شناسایی را اصولاً به شکل موضوع شناسایی در آوردن جایز نیست و به قول یسپرس « وجود چیزی است که هیچ گاه موضوع واقع نشود» .

منظور از وجود در این مقال همان  انسان است و منظور از انسان ، انسان بیولوژیکی یا فیزیکی یا روانی نمی باشد بلکه انسانی بین جنبه های روانی ، عقلی ( از نظر شناسایی ) و ظاهری ( فتومن ) می باشد . این مکتب انسانی را صاحب وجود می داند که صاحب آگاهی نسبت به خود و محیط و دارای قدرت تاثیر و تغییر در آن است . پس موجود بودن یعنی به وجود رسیدن ( شدن ) محیط را شناختن و موثر بودن .

ادامه نوشته

روان شناسی نقاشی کودکان

سیر رشد و تفسیر نقاشی های کودکان

ترسیم، یک مرحله حد واسط بین بازی و تصویر ذهنی است . به ندرت بین ۲ تا ۵/۲ سالگی ظاهر می‌شود مثل بازی تخیلی که برای کسب لذت و سعی در تقلید واقعیات است. اولین فرم ترسیم، بازی تمرینی خالص و به صورت خط خطی، بدون هدف Scrib Line است. بعداً خط خطی از حافظه ایجاد می‌شود و بیشتر جنبه تقلیدی و تصوری دارد ترسیم در هر مرحله، به مکان یا فضا مربوط است و نماینده هوش می‌شود.

بر این مبنا آزمون گودیناف به وجود می‌آید . در واقع نشانه‌ای از محتویات عاطفی است و بستگی به تکامل و رشد ادراکی، شناختی، تجربه کودک و ظرفیت درکی دارد که سمبل‌ها را ایجاد می‌کند. در ترسیم ابتدا جاگذاری، بعد شکل، سپس طرح و در آخر جنبه‌های تصویری به وجود می‌آید. این مراحل در تمام کودکان دنیا دیده می‌شود.

مرحله اول : خط خطی است که انعکاسی از خطوط خمیده، عمودی یا افقی دارد. عموماً کودک به مرز کاغذ توجهی ندارد.

ادامه نوشته

بازسازی سازه گرایی شخصی جرج کلی

سازه گرایی واقع گرایانه: بازسازی سازه گرایی شخصی جرج کلی

چکیده:

در وهله اول، سازه گرایی در برابر واقع گرایی قرار دارد. در حالی که واقع گرایان اصرار می ورزند که دانش صادق ما مطابق با واقع است، سازه گرایان مفهوم مطابقت را طرد و ادعا می کنند که ذهن در کار خود برای فراهم آوردن سازه ها، از واقعیت مستقل است. از این رو، تا جایی که دانش، مورد نظر است، روان شناسان سازه گرا همچون جرج کلی و ژان پیاژه، به مفهوم سازگاری و نه مطابقت با واقعیت توسل جسته اند. هر چند بایدبه سازه گرایان حق داد که ادعا کنند مفهوم مطابقت با واقعیت، مسأله آفرین است، اما انتقاد آنها تنها در مورد واقع گرایی خام قابل اعتناست. در مقابل، در مقاله حاضر استدلال شده است که می توانیم همچنان از مطابقت با واقعیت سخن بگوییم، بدون آن که لازم باشد توانایی سازه ای ذهن را نادیده بگیریم. این از آن رو است که از حیث معرفت شناختی، مفهوم مطابقت برای صدق نظریه های ما حیاتی است، در حالی که از سوی دیگر نیز سازگاری با واقعیت، قاصر از آن است که معیاری با کفایت برای صدق باشد. موضع ابزارانگارانه در مورد دانش، از این ضعف برخوردار است که نمی تواند میان کفایت و صدق سازه ها تمایز قائل شود. نتیجه این است که ما می توانیم بصیرت های سازه گرایان در مورد گرانبار بودن واقعیت ها از نظریه را بپذیریم بدون آن که لازم باشد مفهوم مطابقت با واقعیت را کنار بگذاریم. در واقع، سازه گرایی نیازمند آن است که واقع گرایانه شود.

ادامه نوشته

گشتالت درماني

گشتالت درماني يكي ازروشهاي مشاوره است كه فردريك پرلزو همسرش لورا آن را ارائه دادند. پرلزدريك خانواده يهودي متولدشد، وي بعد از اخذ درجه دكتراي طب با سمت دستيار با كرت گلدشتاين و پل شيلدر درمؤسسات روانكاوي درمقام روانكاو كارمي كرد. او از طريق تماسهاي خود با ورتهايمر، تيليچ، گلدشتاين، بيوبرو ديگرصاحبنظران مجمع علمي و حرفه اي آلمان در سالهاي دهه بيست و سي قرن بيستم ميلادي موفق شد مقدمات گشتالت درماني(Gestalt Therapy) را تدوين كند.

 تعريف گشتالت درماني:

آنچه بنام گشتالت درماني معروف شده است چيز تازه اي نيست، بلكه سازماندهي جديدي است از افكاري كه از قديم الايام در زمينه هاي مختلف وجود داشته است.

به نظرمي رسد پرلز در تدوين نظريات خود از سه حوزه فكري خاص و مستقل تأثير پذيرفته است كه عبارتند از: مكتب اصالت وجود، پديدارشناسي اروپايي و روانشناسي گشتالت. درمكتب اصالت وجود، برتجارب زمان حال فرد؛ در روانشناسي گشتالت بر ادراك و كلي­نگري و در پديدارشناسي بر ادراك فرد از واقعيت تأكيد مي شود. در حالي كه در گشتالت درماني ضمن توجه به اهميت تجربه، ادراك فرد از هستي خود در زمان حال بر ارگانيزم به عنوان يك كل، همچنين چگونگي ارتباط ارگانيزم با محيط و چگونگي كسب تجربه ازجانب فرد تأكيد مي شود (به عبارت ديگر تأكيد پرلز بر ادراك وكل نگري و چگونگي واكنش فرد در مقابل پديده­ها تأثيري است كه پرلز از مكاتب اصالت وجود، پديدارشناسي و روانشناسي گشتالت گرفته است. در روانشناسي اصالت وجود تأكيد برآن است كه فرد در زمان حال چه تجربه اي دارد، درحالي كه درگشتالت درماني ضمن پذيرش اهميت تجربه تأكيد برآن است كه فرد در زمان حال هستي­اش  را چگونه درك مي كند. تأكيد بر ارگانيزم به مثابه يك كل و همين طور تأكيد بر ارتباط ارگانيزم با محيط و فرايند تجربه فرد از مفاهيم اساسي تفكرگشتالتي و مكتب اصالت وجود است).

ادامه نوشته

درآمدي بر دين شناسي يونگ

يونگ از نظريه پردازاني است که به تحليل فراسوي روان شناختي دين پرداخته است. دين شناسي وي به دليل مسبوقيتش به دين شناسي فرويد و عطف توجه به ابعاد گوناگون در دين پژوهي حائز اهميت است. بسياري از آرأ يونگ در الهيات نوين مسيحي مؤ ثر افتاده است. در اين نوشتار از ميان مباحث گوناگون يونگ درخصوص دين، صرفاً به تأملات روش شناختي وي در دين پژوهي توجه مي شود.

1. يونگ و روان شناسي تحليلي

کارل گوستاو يونگ2 (1875 1961-) فرزند کشيش کاتوليک سوئيسي است که زندگي خود را وقف کليسا کرده بود. غير از وي هشت تن از بستگان نزديکش نيز از روحانيون کاتوليک بوده اند. يونگ تمام عمر خود را وقف مطالعه در فلسفه، باستان شناسي، کيمياگري و نهايتاً روان شناسي کرد. در حرفة روان پزشکي موفق بود. وي با مطالعة «تعبير رؤ يا» نوشتة فرويد به سال 1903 روش استدلال فرويد را در تفسير رؤ يا تصديق کرد. وي در سال 1906 يکي از مدافعان فرويد شد. پس از انتشار «روان شناسي جنون زودرس» ، فرويد او را به ديدار خود خواند و نخستين ملاقات آن دو در مارس 1907 انجام شد. آنان سيزده ساعت بدون وقفه گفتگو داشتند. همکاري فرويد و يونگ به نحوي بود که فرويد او را به منزلة پسر و جانشين خود تلقي مي کرد و او فرويد را همچون پدر احترام مي کرد.

نظرية عقدة اديپ روابط اين پدر و پسر را سخت تيره ساخت زيرا از طرفي فرويد به دليل القائات ناشي از اين نظريه به يونگ احساس بدگماني پيدا کرد که وي آرزوي ذبح پدر را در سر دارد و از طرف ديگر يونگ، پناه بردن فرويد به نظرية اديپ را از حيث روش شناسي عِلم از چاله به چاه افتادن تلقي کرد. جدايي اين دو از حوادث عبرت آموز تاريخ علم است. يونگ پس از جدايي، روان شناسي تحليلي3 خود را بنا نهاد که نظام زوريخ خوانده مي شود.

ادامه نوشته

نگاهي‌ به‌ نظريه‌ فرانكل‌در ‌ روان‌شناسي‌ دين‌

در اين‌ نوشتار ضمن‌ آشنايي‌ اجمالي‌ با فرانكل‌ به‌ عنوان‌ پايه‌گذار مكتب‌ روان‌درمانيِ‌ «معني‌ درماني» و آگاهي‌ از ديدگاههاي‌ او دربارة‌ معني‌ زندگي‌ - درد و رنج‌ - مرگ‌ و جاودانگي‌ - آزادي، همت‌ اصلي‌ نويسنده‌ مصروف‌ توضيح‌ عقايد فرانكل‌ دربارة‌ تعريف‌ دين‌ - زمينه‌ هاي‌ بروز دينداري‌ - تعريف‌ خدا- نحوه‌هاي‌ دينداري‌ - تحول‌دينداري‌ و نسبت‌ دين‌ و روانشناسي‌ مي‌شود.

 -1 اگزيستانسياليسم‌ و فرانكل‌

  ‌-1-1 بستر ظهور اگزيستانسياليسمExistantiolism))

در آستانة‌ قرن‌ نوزدهم‌ ميلادي‌ جهان‌ انديشه‌ در موضعي‌ قرار گرفت‌ كه‌ نه‌ بحثهاي‌ ذهن‌ شناختي‌ فلسفة‌ جديد (از دكارت‌ تا كانت) توانايي‌ پاسخگويي‌ به‌ سؤ‌الات‌ اساسي‌ طرح‌ شده‌ را داشت‌ و نه‌ نظام‌ فكري‌ فلسفة‌ قديم‌ (فلسفة‌ ارسطويي) كه‌ به‌ هستي‌ از ديدگاه‌ موجود بماهو موجود مي‌نگريست. اگر چه‌ همچنان‌ پرسش‌ از معناي‌ هستي‌ و هستي‌ بشر و چيستي‌ اين‌ هستي‌ اساسيترين‌ مشكل‌ انديشة‌ بشري‌ بود ولي‌ اين‌ سؤ‌ال‌ «از يك‌ مفهوم‌ عام‌ انتزاعي‌ عقلي‌ با بداهت‌ ذاتي‌ و غير قابل‌ تعريف‌ ....» به‌ نام‌ «وجود» نبود، بلكه‌ پرسش‌ از هستي‌ ملموسي‌ بود كه‌ فراچنگ‌ هر انساني‌ مي‌آيد. به‌ ديگر سخن، آدمي‌ خود را همچون‌ ساير موجودات‌ در متن‌ هستي‌ حس‌ مي‌كرد و مانند هر موجود ديگري‌ در معناي‌ هستي‌ مشاركت‌ مي‌ورزيد، چرا كه‌ «انسانها تماشاگران‌ هستي‌ نيستند بلكه‌ شركت‌ كنندگان‌ در آنند»و پرسش‌ او دقيقاً‌ از همين‌ هستي‌ ملموس‌ بود. زيرا آدمي‌ «نه‌ فقط‌ هست، بلكه‌ فهمي‌ دارد از آن‌ كه‌ كيست‌ و مسئوليتي‌ دارد براي‌ آن‌ كه‌ هست».

اين‌ رويكرد نوين‌ به‌ انديشه‌ ورزي‌ فلسفي‌ كه‌ كي‌يركه‌گور آغازگر آن‌ بود «اگزيستانسياليسم» يا هستي‌گرايي‌ نام‌ گرفت‌ و نه‌ تنها عالم‌ فلسفه‌ را دگرگون‌ ساخت‌ بلكه‌ بر دو حيطه‌ ديگر از عالم‌ انديشه‌ يعني‌ الهيات‌ و روان‌شناسي‌ نيز تأثيري‌ بسزا و ژرف‌ نهاد. در واقع‌ متألهان‌ مسيحي‌ و روان‌شناسان‌ با بهره‌گيري‌ از مفاهيم‌ اگزيستانسياليستي‌ روشي‌ نوين‌ براي‌ روي‌ آورد خود يافتند

ادامه نوشته

نحوه نگارش پروپوزال

پروپوزال يا طرح تحقيق ، پيش نويس پ‍ژوهشي است كه شما مي بايست براي اخذ مدرك تحصيلي خود انجام دهيد. در پروپوزال ، شما به معرفي موضوعي كه براي پايان نامه خود انتخاب كرده ايد ، توضيح اهميت آن موضوع ، ذكر پ‍‍ژوهش هايي كه در گذشته در اين باره صورت گرفته ، و نتايجي كه فكر مي كنيد از تحقيق خواهيد گرفت می پردازيد. هم چنين روش يا روش هايي كه در پژوهش از آن ها بهره خواهيد گرفت را ذكر مي كنيد.

شكل پروپوزال بنا بر هدفي كه از آن داريد و يا به مقتضاي رشته تحصيلي شما مي تواند قدري متغير باشد. اما شكل بندي بنيادين آن ، همواره بايد شامل عنوان بندي ها و بخش هاي زير باشد :

ادامه نوشته

مشاوره گروهي Group Counseling

انسان، موجودی اجتماعی است و اعمال و رفتارهای او متاثر از آداب و رسوم قوانین اجتماعی است. انسان، بدون تعلق به گروه احساس امنیت نمی‌کند. مشاوره گروهی، به‌طور کلی رابطه‌ای یاری‌دهنده است که بدان وسیله به فرد کمک می‌شود تا دنیای درونی خود را از اغتشاش، ابهام، درد و رنج‌ رهایی بخشد و شیوه‌های بهتر زیستن با خود و دیگران را یاد بگیرد.

  مشاوره گروهی، عبارت است از یک فرایند دوجانبه انسانی که در آن مشاور و یک گروه همسال به بررسی مشکلات، احساسات، نگرش‌ها و ارزش‌ها می‌پردازند و کوششی است در جهت تعدیل و اصلاح نگرش‌ها و ادراکات فرد تا بتواند در مورد مسایل مشکلات تکاملی خود بهتر و مؤثرتر اقدام نماید.

  کوهن، مشاوره گروهی را چنین تعریف می‌کند: مشاوره گروهی، یک فرایند انسانی پویاست که در آن تکنیک‌های مشاوره در مورد افراد بهنجار به‌کار گرفته می‌شود. اعضای گروه همراه با مشاور، فعالانه به بررسی مشکلات و احساسات خود در آن باره می‌پردازند. هدف از این کوشش، تفسیر نگرش‌ها و ارزش‌هاست به‌گونه‌ای که بهتر قادر به مقابله با مسایل و موقعیت‌های تربیتی و تکاملی گردند. اعضای گروه مشاوره گروهی از 6 تا 10 نفر تشکیل شده که با همکاری یک مشاور متخصص در موقعیتی غیرپزشکی عمل می‌کنند و مشاوره یک فرایند کمکی است که هدف آن، راهنمایی افراد به شناخت هرچه بهتر رفتار خود و دیگران است. این جریان می‌تواند متوجه یک مشکل ویژه، الگوهای زندگی، هویت‌یابی و یا ترکیبی از این‌ها بوده باشد. پیشرفت مشاوره گروهی بستگی تام به احترام، اعتماد و پذیرش متقابل دارد.

ادامه نوشته

روان درمانی از دیدگاه اریک برن

١: روان درمانی

الف) تعریف

در نظریه شخصیتی برن این شیوه وسیله ای برای خود شناسی و چگونگی آموزش ارتباط با دیگران و نیز روشی برای تشخیص مشکلات زندگی به شمار می رود.

٢: ب)انتظار از روان درمانی یا هدف

در صدد است تا فرد را به خود شناسی نائل کند تا بداند در مواجهه با محیط چگونه عمل کند.

نیل به خودمختاری هدف غایی شیوه تحلیل ارتباط محاوره ای است.

٣: ج) فرایند درمان

جریانی است که در آن سعی می شود ابعاد مختلف شخصیت و ساخت روان و چگونگی ایفای نقش آنها در روابط متقابل مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات و نارسایی های رفتاری متقابل شناسایی و اصلاح شوند.

۴: برای انجام ارتباط تحلیل مشاوره ای و نیل به هدف های سلامت روانی:

در جلسه اول : قرار داد بین مشاور و مراجع تنظیم می شود.

ادامه نوشته

آشنایی با کودک درون

تک‌تک ما برای اینکه در زندگی واقعا احساس رضایت داشته باشیم ، لازم است تا کودک درون‌مان را کشف کنیم، با او دوباره ارتباط بر قرار کنیم، او را بپذیریم و در آغوش بگیریم.

 در واقع هیچ‌یک از ما، به عنوان فردی بالغ قادر نیست بدون زنده کردن و شفا بخشیدن کودک درونش، در زندگی خوشبخت و کامل باشد.

اگر با کودک درونمان ارتباط برقرار نکنیم او تنها و منزوی می‌شود و خود را پنهان می‌کند. اگر به احساس‌ها و علاقه‌مندی‌هایش اهمیت ندهیم او سرکوب می‌شود و آسیب می‌بیند.

متاسفانه بسیاری از افراد وقتی با کودک درون‌شان مواجه می‌شوند در می‌یابند نیاز کودک‌شان به مهر و محبت، اعتماد و امنیت و پشتیبانی و احترام برآورده نشده است. افرادی که از زندگی‌شان ناراضی هستند و یا مشکلاتی مثل اعتیاد، افسردگی و روابط نادرست و مشکل‌ساز دارند، باید توجه کنند که مدت‌هاست پیام‌های کودک درون‌شان را نادیده گرفته‌اند. اما نکته ی مثبت این است که هر لحظه که اراده کنند ، می‌توانند به کمک ارتباط برقرار کردن با کودک درون‌شان و آشنا شدن با آن راهی جدید به سوی زندگی‌ای تازه و شاد و پر‌انرژی باز کنند.

ادامه نوشته

ناخودآگاه جمعي از نظر یونگ

اگر ناخودآگاه را به دو بخش جمعي و فردي تقسيم كنيم، قسمت اندكي از آن فردي است و بخش عمده‌ی آن را ناخودآگاه جمعي تشكيل مي‌دهد. اين بخش از روح آدمي از نظر يونگ جايگاه صورت‌هاي آغازين يا صور مثالي هستند. اين صور در ناخودآگاه به صورت دست‌نخورده باقي‌مانده و منتظر شرايط جلوه‌گرشدن خود مي‌باشند. اعتقاد به ناخودآگاه جمعي يكي از فصول مهم اختلاف يونگ و فرويد است. به نظر يونگ ضمير ناخودآگاه فردي جايگاه خاطرات فرد تا قديمي‌ترين مضامين دوران كودكي است و لاية جمعي ناخودآگاه شامل خاطرات اجدادي پيش از تولد كودك است. لورن آسيلي (Loren Eisely) معتقد است كه: «مغز انسان حاوي فسيل خاطرات ديرين اوست؛ همان‌گونه كه لايه‌هاي زمين حاوي فسيل گربه‌هاي تيز دندان و هيولاهاي شاخ‌دار است.» تكامل دانش ژنتيك مولكولي و نوروساينس در زمان يونگ به پيشرفت‌هاي بسياري دست يافت. هرچند كه يونگ مستقيماً‌ نتوانست از اين علوم براي تدوين شكل و محتواي ناخودآگاه جمعي خود چندان بهره‌اي برد، اما مك لين و ويلسون در اين مورد دست به تحقيقات عمده‌اي زدند.

ادامه نوشته

راهبردهای یکپارچه نگر در مشاوره و روان درمانی

ما با تناقضات بسیاری در حیطه روان درمانی رو به رو شده‌ایم.از یک سو تعداد کثیری از روان درمان گران به یک رویکرد درمانی خاص پای بند هستند و از سوی دیگر شواهدی دال بر اینکه رویکردی موفقتر از رویکردی دیگر باشد وجود ندارد.مطالعات مقایسه‌ای نشان داده است که همه رویکردهای روان درمانی به رغم تفاوتهای اساسی در جهت گیری نظری و تکنیک‌ها به یک اندازه موثرند.به منظور توجیه این امر، می‌توان فرض کرد که عناصری اساسی یا عوامل مشترکی در رویکردهای مختلف روان درمانی وجود دارد که قویا با نتایج مثبت درمانی ارتباط دارند و در واقع این عناصر مشترک‌اند که نقشی تعیین کننده در درمان دارند نه جهت گیری نظری یا فلسفه رویکردهای روان درمانی.

از دیرباز جوامع انسانی با افرادی مواجه بوده‌اند که از نظر روان شناختی متزلزل شده و نیاز به کمک و درمان داشته‌اند.نحوه کمک به این افراد و درمان آنها از زمان‌های قدیم تا امروز شکل‌های مختلفی به خود گرفته است که هر کدام بدون شک از تفکر غالب هر دوره و میزان پیشرفت علوم سرچشمه می‌گیرد.

ادامه نوشته

رویکردهای رفتاری و شناختی

 

آیا رفتار ما بوسیله وراثت تعیین میشود یا بوسیله محیط؟الگوی یادگیری میگوید زندگی روانی و بیماری روانی محصول یادگیری محیطی هستند و میتوانند با تغییر دادن محیط تغییر یابند.

رنه دکارت فیلسوف فرانسوی قرن 17 جنبش عقل گرایی rationalism را بنا نهاد که طرفدارانش معتقد بودند بسیاری از اندیشه های بنیادی که انسانها بدان معتقد هستند (اندیشه خود خدا مکان زمان علت و معلول)فطری هستند این آیین اندیشه های فطری نامیده میشد.

تجربی نگرempiricism

تجربی نگرهای برتیانیایی معتقد بودند که کل دانش از حواس بدست می آید و هر آنچه هستیم از تجربه ناشی میشود.جان لاک از بنیان گذاران تجربی نگری معتقد بود هنگام تولد کودک یک لوح سفید است که تجربه بر روی آن نگاشته میشود و تجربی نگرها معتقدند که کودک  از طریق تداعیها دنیای خود را میشناسد و تداعیهای بین اندیشه چسب های ذهنی هستند که آینده را به حال میچسبانند.دیوید هیوم با نفوذترین تجربه نگر  اعتقاد داشت پیوندهایی که ما بین اندیشه ها برقرار میکنیم به دو اصل ساده کاهش میابد شباهت و مجاورت .برای هیوم علت و معلول به مجاورت کاهش میابد وقتی B,A  را به دنبال دارد معتقدیم کهA علت B  است. پس از انجایی که کل دانش فقط از اندیشه های بدست امده از حواس تشکیل میشود و تداعیهای بین اندیشه از تجربه بدست می آیند لذا ما مخلوقات محیط و گذشته هستیم.رفتار گرایی از همین سنت تجربی نگر پدید آمد و به دنبال آن رفتار درمانی و بعد شناخت درمانی بوجود آمدند.

 

ادامه نوشته

نظریه وجودی

نظریه پردازان وجودی به سه موضوع اساسی پی برده اند :

الف : اضطراب بنیادی existential anxiety : ترس از مرگ و تنهایی

وجودنگرها یاروانشناسان وجودی میگویند ترس اصلی انسان و ترسی که اغلب آسیب شناسی روانی از آن بوجود می آید ترس از مردن است.برای کودکان مرگ بسیار مخوف است مرگ یعنی فراموش شدن تنها ماندن مرگ یعنی درماندگی تنهایی و متناهی بودن

دو نوع راهبرد برای برخورد با ترس از نیستی وجود دارد :

 1-استثنایی بودن : مثلا بیماران علاج ناپذیر نمیتوانند باور کنند که میمیرند آنها کاملا از قوانین طبیت آگاهند ولی معتقدند که خودشان به  گونه ای از این قوانین مستثی هستند به همین نحو کسانی که سیگار میکشند پرخوری میکنند یا ورزش نمیکنند نیز ممکن است به گونه ای همین باور را داشته باشند .افراد خود شیفته نیز ممکن است در مواردی همین باور ها را داشته باشند.

ادامه نوشته

آموزش حل مساله

آموزش حل مساله


آموزش حل مساله (PST) روشی درمانی است که ماروین آر گلدفرید(1980)بیشترین کوشش را در راه گسترش این روش درمانی به خرج داده است.

تعامل والدین و معلم برای آموزش حل مسأله...

اندیشه اصلی گلدفرید این است که باید به مددجویان یا مراجعان راههای برخورد درست با موقعیت های کلی را آموخت نه صرفا راه حلهای خاص برای مشکلات خاص را. این روش مددجو را یاری می دهد تا از مجموعه مهارتهای شناختی مؤثر خود برای کنار آمدن با موقعیتهای بین شخصی مساله آفرین استفاده کند.

مهارت های حل مساله را بطور مستقیم به مسئله سازگاری در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ارتباط داده اند. از سوی دیگر، نقص در مهارتهای حل مساله را با اختلالهای گوناگونی در عملکردهای روان شناختی شامل سوء استفاده از مواد دارویی، افسردگی،اضطراب، نابسامانی رفتاری،مشکلات مربوط به ازدواج و تربیت فرزند و روابط نادرست بین شخصی مرتبط دانسته اند. از سوی دیگر پیوند بین حالات آسیب شناختی روانی و نقص در مهارتهای حل مساله به صورت فزاینده ای مشهود است. در نتیجه افزایش آگاهی از اهمیت مهارتهای حل مساله و سازگاری های حاصل از آن، امروزه از تکنیک آموزش حل مساله برای حل مشکلات جمعیت های گوناگون استفاده می شود.

ادامه نوشته

چطور در برابر دیگران نه بگوییم؟

 

متاسفانه بسیاری از ما می‌خواهیم از «نه» شنیدن فرار کنیم. ما با «نه» گفتن دیگران احساسی برخورد می‌کنیم نه منطقی.

وقتی کسی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کاری را برایمان انجام دهد یا برایش سخت است که به آنچه می‌خواهیم تن دهد، از او دلخور می‌شویم و گاهی کینه به دل می‌گیریم.

یکی از مشکلات زندگی بیشتر انسان‌ها، مشغول شدن به تعارفات بی‌حاصل است. متاسفانه گاهی حجم این تعارفات آنقدر زیاد می‌شود که افراد حاضرند تن به دروغ گفتن بدهند اما به دیگران «نه» نگویند! بدتر از این که برخی افراد حاضرند دروغ بشنوند اما «نه» نشنوند. این موضوع تا بدان جا پیش رفته است که برای خیلی از افراد «نه» گفتن تبدیل به کاربسیار سختی شده است و البته بدتر این که برای بیشتر مردم «نه» شنیدن، مبدل به کار سخت‌تری شده است.

بسیاری از افرادی که مدام می‌خواهند تایید دیگران را دریافت کنند از گفتن «نه» پرهیز می‌کنند. آنها می‌خواهند به میل همه رفتار کنند و بدیهی است که به زودی از این کار خسته شده یا دچار اندوه و افسردگی می‌شوند

ادامه نوشته

مهارت های زندگی چیست؟

ظرفيت روان شناختي يك فرد عبارت است از " توانايي شخص در مواجهه با انتظارات و دشواري‌هاي زندگي روزمره. " بالابودن ظرفيت روانشناختي ؛ اين امكان را به شخص مي‌دهد كه زندگي خود را در سطح مطلوب رواني نگه دارد و اين توانايي را به صورت رفتار سازگارانه و عمل مثبت و مؤثر متبلور سازد. يكي از راه‌هاي پيشگيري از بروز مشكلات رواني و رفتاري ارتقاء ظرفيت روانشناختي افراد مي‌باشد كه از طريق آموزش مهارتهاي زندگي جامه عمل مي‌پوشد.

مهارتهاي زندگي عبارت است از مجموعه‌اي از توانايي‌ها كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را فراهم مي‌آورند. پژوهش‌هاي متعدد و گسترده‌اي تأثير مثبت آموزش مهارتهاي زندگي را در كاهش سوء مصرف مواد ، پيشگيري از رفتارهاي خشونت‌آميز ، تقويت اتكا به نفس ، افزايش مهارتهاي مقابله با فشارها و استرس‌ها ، برقراري روابط مثبت و مؤثر اجتماعي و ... نشان داده‌اند.

ادامه نوشته

تعارضات خانوادگی

تعارضات خانوادگی چیست؟ با تعارضات زندگی زناشویی چه می‌کنید؟


تعارضات خانوادگی

دیدکلی
آیا فریادهای زن و شوهری ، شما را از خانه بیرون کشانده است؟

آیا تا بحال گذرتان به دادگاه خانواده افتاده است؟

آیا می‌دانید چرا عده‌ای از فرزندان از خانه‌هایشان فرار می‌کنند؟

بروز اختلاف و عدم تفاهم در خانواده امری شایع است و هیچ خانواده‌ای از این امر مستثنی نیست، اما گاهی این اتفاقات به تعارض‌های شدید منجر می‌شود. کافی است نگاهی به صفحات روزنامه یا گذری به دادگاه خانواده بزنید. امروزه خانواده‌ها درگیر انواع مختلفی از تعارضات و اختلافات شدید هستند که این اختلافات باعث عدم کارکرد خوب و سالم خانواده به عنوان اولین و قدیمی‌ترین نهاد اجتماعی (Family Institution) می‌شود. نهادی که وظیفه اصلی آن ایجاد روحیه و شخصیت سالم است خود به عاملی برای اختلالات عاطفی ، رفتاری و شخصیتی تبدیل شده است.

ادامه نوشته

فرافکنی


 

فرافکنی یعنی یکی از جنبه های زندگی درون خود را به اشتباه به شخص یا چیزی در دنیای بیرون نسبت دهیم.

بدین ترتیب دیگر مجبور نیستید که خودتان مسئولیت ان را به عهده بگیرید.

زمانی که یک بخش ناشناخته از خودتان را فرافکن می کنید این قدرت را به چیزها یا اشخاص دیگر می دهید که شما را خوشبخت یا بدبخت کنند. بعد بر میگردید و آن شخص یا موقعیت را تحسین یا سرزنش می کنید.در حالی که در تمام مدت در حال واکنش به یک بخش درونی و نا خود آگاه خودتان هستید.

شما احساس آشفتگی میکنید بنابر این به سر همکارانتان فریاد می کشید که چرا برنامه منظم و سازمان دهی شده ای ندارند.

منفی بافی مادرتان را دوست ندارید و این مسئله شما را دیوانه می کند. اما نمی توانید منفی بازی خودتان را ببینید. برایتان راحت تر است که همه منفی بازی ها را روی او فرافکن کنید.

شما قدرت و اعتماد به نفس مرد خوش قیافه ای را که در ساختمان روبرویی شما قرار دارد می ستایید و فکر می کنید اگر او عاشق شما می شد زندگی چقدر عالی بود. بنابر این قدرت درونی خود را روی آن فرد فرافکن می کنید.

ادامه نوشته

دنیای اسرار آمیز عقده های روانی

هنگام سفر به دالا ن هزار توی «ماهیت آدمی» هیجان انگیزترین زمان، لحظه های مواجهه با عقده های درونی انسان است. لحظه هایی که بارقه های امید و نومیدی نسبت به مقام آدمی توامان درخشش می کنند. در این لحظه هاست که گیج و منگ به قضاوت کوچکی یا برعکس عظمت و پیچیدگی مفهوم شگرف «انسان» می نشینیم. سرزمین عقده های درونی که ترجمان تنهایی ها و دغدغه ها و التهاب ها و نگرانی ها و مخفی کاری های همه ماست، قلمرو نابی است برای شناخت ماهیت پیچیده انسان.

● تعریف عقده روانی
عقده ها (complex) موضوعات عجیبی که در اعماق وجود انسان قرار گرفته باشند تلقی نمی شوند بلکه مجموعه های رفتاری پیوسته حاضری هستند; همانند استعداد موسیقی یا بهتر بگوئیم زبان خارجی آشنایی که در ما وجود دارند و ما جز در یک موقعیت خاص از آنها استفاده نمی کنیم. به بیان ساده تر عقده ها بخش های رفتاری ای هستند که به صورت تکه تکه به حیات خود ادامه می دهند و در «من» آدمی ادغام نشده اند و به صورت گستره پررنگی از «علا یق» خود را نشان می دهند. ذوق عامه این واژه را در معنایی نسبتا خاص به کار می برد و آن به معنی «وجود مانع در جریان طبیعی یا عادی یک فعالیت» یا «ناراحتی روحی یا امتناع از رفتار سازگار عادی» است. ولی این برداشت عمومی از واژه عقده نسبتا اشتباه است چرا که در نوشته های اکثر نظریه پردازان بزرگ، عقده لزوما رفتار نابهنجار نیست. برای مثال بوبن (Boubouin) روانکاو سوئیسی می نویسد: «این عقده ها نیستند که نابهنجار و مرضی هستند بلکه برخی از دگرگونی ها یا تورم آنهاست که بیمارگونه تلقی می شود». وی به متمایز کردن عقده های عادی می پردازد و درباره آنها می گوید «اینها ارکان روح» هستند.
از نظر وی عقده های عادی همان تمایلات و گره های علایقی هستند که در وجود کلیه انسان های روی زمین وجود دارند و تقریبا ۳ دسته هستند:

ادامه نوشته

تست آرکی تایپ

آزمون کهن الگوی هستیا

 

 

به سوالات زیر پاسخ بلی یا خیر گفته و برای هر پاسخ مثبت یک امتیاز در نظر بگیرید

اگر بیش از ۸ امتیاز در این ازمون کسب کنید، انرژی کهن الگوی هستیا در شما در حد بالایی قرار دارد و ممکن است تایپ غالب شخصیتی شما این کهن الگو باشد

 

ادامه نوشته

عقده ی مادر

مبحث عقده ی مادر یکی از اساسی ترین و سهمگین ترین مباحث در حوزه ی روانشناسی تحلیلی است
سهمگین از این باب که در عین سادگی، درک آن بسیار دشوار است
و بر فرض درک آن، عمل کردن به فرامین رهایی از عقده ی مادر بسیار دشوار می نماید
زیرا عقده ی مادر ریشه در آرک تایپ مادر دارد و اشتباه رایج این است که افراد عقده ی مادر را با مادر نوعی اشتباه می گیرند و دچار آلودگی مادر می شوند
و تمامی منشا عقده ی مادر را در یک موجود بیرونی تصور کرده و کلیه ی بار مسئولیت ناشی از پرداختن به عقده ی مادر را بر روی مادر حقیقی فرافکن می کنند
از این باب، پرداختن به عقده ی مادر امری است لازم و ضروری
و جوان برای تشرف به آیین بالندگی خود می بایست که در ابتدا بر عقده ی مادر خود فائق آید
حال به چند نمونه از چره های مختلف عقده ی مادر اشاره می کنیم
ادامه نوشته

سایه/shadow

سایه های ما

 

 

وقتی از سایه حرف می زنیم، با مبحث بزرگی در تماس می شویم

و آن مبحث این است که پرداختن به سایه دروازه ی ورود به ناخودآگاه و دنیای روانی هر فرد است

و نقطه ی شروع قدم نهادن فرد در مسیر تفرد خویش

اولین قدم در راه فردانیت، شناختن سایه هاست

حال سایه چیست؟

ادامه نوشته

رویکرد روان‌پویشی

 

 

 

زیگموند فروید بنیان‌گذار رویکرد روان‌پویشی در روان‌شناسی است.

این مکتب فکری بر تأثیر ذهن ناهشیار یا ناخودآگاه بر رفتار انسان، تأکید دارد.

فروید عقیده داشت که ذهن انسان از سه عنصر تشکیل شده است: نهاد ، خود و فراخود.
نظریه‌های فروید درباره مراحل روانی- جنسی، ناهشیار (ناخودآگاه) و نمادگری رویا (خواب)، علیرغم آن که امروزه با شک و تردید بسیاری به آن نگریسته می‌شود، به عنوان یک موضوع مورد توجه، هم در بین روان‌شناسان و هم مردم عادی، باقی مانده است.

بسیاری از مشاهدات و نظریه‌های فروید بر پایه موارد بالینی و موارد مطالعاتی بوده و این امر، تعمیم یافته‌های او را به جمعیتی بزرگتر دشوار می‌سازد. باوجود این، نظریه‌های فروید، طرز فکر ما نسبت به ذهن و رفتار انسان را تغییر داده و تاثیر ماندگاری بر روان‌شناسی و فرهنگ بجا گذاشته است.

یک نظریه‌پرداز روان‌پویشی دیگر به نام اریک اریکسون، نظریه‌های فروید را گسترش داد و بر اهمیت رشد در طول دوره زندگی انسان تأکید گذاشت. نظریه مراحل روانی – اجتماعی شخصیت که توسط اریکسون ارائه شده است امروزه بر درک ما از رشد انسان تاثیرگذار است.

متفکران بزرگ رویکرد روان‌پویشی در روان‌شناسی عبارتند از: ریگموند فروید، آنا فروید و اریک اریکسون

ادامه نوشته

مشاوره گروهي در مقايسه با مشاوره فردي

افراد زيادي مي پرسند كه مشاوره گروهي بهتر است يا مشاوره فردي ؟ به خاطر وجود تفاوت بسيار ميان آدميان و موقعيت ها، پاسخ به اين سئوال مشكل است. بعضي مواقع مشاورة فردي و بعضي مواقع نيز مشاورة گروهي , بهترين گزينه است , گاه تركيبي از اين دو منجر به كسب نتايج بهتر مي شود . از نظر اكثر مردم , كارهاي گروهي مي توانند بي نهايت ارزشمند باشند . سودمند بودن مشاورة گروهي از نظر اين عده به اين خاطر است كه اعضاي گروه به مشاركت و ارائه اطلاعات از سوي ساير اعضاء نياز پيدا مي كنند , بعلاوه از طريق فرآيند « گوش دادن » , اعضاء مطالب بيشتري را در گروه مي آموزند .

     در كار با نوجوانان , مشاوره گروهي معمولا" بهتر از مشاوره فردي است به اين خاطر كه نوجوانان اغلب در كنار ساير همسالان خود با انگيزة بيشتري صحبت و اظهارنظر مي كنند تا در كنار بزرگسالان . براي آن دسته از افرادي كه دچار فرآيند غم و اندوه مي شوند تشكيل گروهها بسيار ارزشمند است ( Price, Dinas, Dunn & Wentrowed, 1995 ) . با وجود آنكه مزاياي زيادي براي استفاده از مشاوره گروهي ذكر شده , ولي بايد بدانيم كه مشاوره گروهي مناسب هر كسي نيست ( Corey, 2000; Yalom, 1995 ) . سرپرستان گروه اغلب اين نكته را درك نمي كنند و پيوسته بر عضويت اعضاء در گروه اصرار مي ورزند . افرادي كه مايل به عضويت در گروه نيستند و يا آمادگي لازم براي شركت در گروه را ندارند , مي توانند باعث آسيب يا بر هم زدن كار گروهي شوند به اين خاطر كه مشاور گروه ممكن است قبل از آنكه اعضاء آمادگي لازم را پيدا كنند , آنها را به انجام كارهايي وا دارد يا آنكه خواستار «خود افشايي » آنها شود .

ادامه نوشته

اصول مصاحبه و گزارش نويسي

الف) گزارش نويسي

تهيه گزارش و شرح حال براي مددجويان از اولين اقداماتي است كه مددكار اجتماعي حرفه اي انجام مي هد. يك مددكار حرفه اي صرفا به مصاحبه مبني بر علائم كنوني و سير مشكل اكتفا نمي كند بلكه به مطالعه تاريخچه مشكل مددجو مي پردازد. و وضع مددجو را از زمان قبل از مشكل فعلي مشخص مي كند، زريا بايد مشخص شود كه چرا اين مددجو برخلاف ساير افراد خانواده يا همكاران خود كه در شرايط مساوي با آنها زندگي كرده گرفتار اين مشكل كنوني است. براي اين منظور بايد تحقيق شود كه آيا عوامل ارثي بوده، يل آنكه حالت ناتوان كننده رواني يا جسمي و يا محيطي در اين امر دخالت داشته است. گاهي لازم است با بستگان و دوستان نزديك مددجو مصاحبه كاملي بعمل آيد و تاريخچه زندگي بطور دقيق و با تفصيل هر چه بيشتر جمع آوري شود. هدف از اين اقدام، ارزيابي نكات مثبت و منفي شخصيت مددجو و نيز نيروي سازگاري او در مقابل مشكلات معمولي زندگي است. علاوه بر اين بايد درباره وجود و يا عدم عوامل ارثي، رواني، جسمي و يا محيطي كه ممكن است مشكلاتي را براي مددجو فراهم كرده و يا بطور غير عادي وي را نسبت به آنها حساس كرده باشد، تحقيقاتي انجام شود و سهم هر يك از عوامل سبب شناختي ( اتيولوژيك ) كاملا روشن گردد.

ادامه نوشته

هنر درمانی خانواده

·         هنر درمانگر خانواده بايد با نظريه های خانواده درمانی آشنا باشد و از آنها در درمان بهره بگيرد.

·         نظريه نظامها (سيستمی)

·         خانواده عملکرد و ارتباط متقابل با هم دارند. کنش متقابل نقش حياتی در سلامت و بيماری خانواده دارد و مقولاتی چون ساختار خانواده، مرزها و روابط و عملکرد اعضا بررسی می­شود.

  • خانواده سالم: خانواده ای که توانايي سازگاری يا تغيير دارد.
  • بهم پيوستگی: اعضای کاملاً به هم پيوسته يا منفک هستند. سيستم بسته خانواده هرگونه دخالتی را در عملکردشان رد می کند..                 

·         انطباق پذيری: چه ميزان اعضا خود را با فشار يا تغيير وارد و منطبق می سازند غيرقابل انعطاف و سرسخت يا نقش ها قابل انعطاف است.

  • ارتباط: روابط در خانواده چگونه است شيوه ها و الگوهای ارتباطی چگونه است مانند شيوه فرزندپروری
  • استفاده از هنردرمانی
  • کمک به شناخت و بصيرت اعضای خانواده
  • فهم الگوهای ارتباطی خانواده و ايجاد روابط و نظام پويا
ادامه نوشته