مقدمه‌ی بر اصول و مبانی مهارت‌های زندگی

 

پیش‌گفتار 

مهارت‌های زندگی را معمولاً به سه بخش عمده‌ی تفکر نقاد و تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط با دیگران، و مهارت مقابله با چالش‌ها تقسیم می‌کنند.

هزاره‌ی جدید را می‌توان هزاره‌ی تبادل اطلاعات نامید. با رواج یافتن رسانه‌های همگانی مانند رادیو و تلویزیون و اخیراً اینترنت، اطلاعات زیادی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تا جایی که امروزه پدیده‌ای به نام “بحران اطلاعات” شکل گرفته است. منظور از بحران اطلاعات، هجوم بی‌وقفه اطلاعاتی است که متأسفانه درونی نشده و برخلاف گذشته به مهارت تبدیل نمی‌شود. مهارت به معنی استفاده ماهرانه و توان‌مندانه از دانش است. برای مثال، بیش‌تر مردم می‌دانند که رفتارهای پرخاش‌گرانه، ناکارآمد و ویران‌گر استند. بسیاری از افراد نیز راه‌هایی را برای کنترل خشم خویش می‌شناسند. اما در عمل چند نفر می‌توانند به‌طور مناسب از این روش‌ها برای کنترل خشم خود استفاده کنند؟ یا به بیان دیگر، مهارت استفاده از روش‌های کنترل خشم را دارند؟

ادامه نوشته

استرس مزمن و شدید به حافظۀ کودکان آسیب می‌زند

 

تعدادی از پژوهشگران رشتۀ مغز و اعصاب می‌گویند نتایج یک تحقیقات جدید نشان داده است کودکانی که استرس مزمن و شدیدی را تجربه می‌کنند بیش‌تر در معرض خطر کوچک شدن ناحیه‌ای از مغزشان هستند که با حافظه در ارتباط است. آنان نتیجه گرفتند که استرس شدید، بافت (نسج) مغزی کودکان را تغییر می‌دهد.

ادامه نوشته

عشق مادر مغز کودک را برای حفظ و یادگیری بهتر تغییر می‌دهد




نتیجۀ یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که محبت‌ورزی به کودک در آوان زندگی ممکن است به بزرگ شدن هیپوکامپوس او کمک نماید. هیپوکامپوس منظقه‌ای مهم در مغز است که مسئول حافظۀ دور است و خاطرات گذشته را به شکل کوتاه و یا دراز مدت حفظ میکند، و در یادگیری، و واکنش در برابر فشارهای عصبی نقش دارد.

ادامه نوشته

مروری بر اختلالات شخصیت و آسیب پذیری به استرس (فشار روانی)


مروری بر اختلالات شخصیت و نگاه اجمالی به چگونگی آسیب پذیری به استرس

این نوشته دو بخش دارد. بخش اول، مروری ست اجمالی بر تعریف شخصیت و اختلالات شخصیتی، با تمرکز بیشتر بر روی اختلال شخصیت ضد اجتماعی. بخش دوم مبحثی ست جداگانه با نگاهی گذرا به تقسیم بندی اشخاص مستعد به استرس (فشار) توسط تعدادی از روان شناسان در نیمه دوم قرن بیستم و دهه اول قرن بیست و یکم.

بخش اول

 

تعریف شخصیت: شخصیت کلمه ایست که عموماً به معنای عنوان کلی که رفتار قابل مشاهده فرد را توصیف می کند، و یا بیان تجارب درون ذهنی فرد، به کار می رود. تمامیت فرد که بدین گونه توصیف می شود هر دو جنبه ی اجتماعی و شخصی زندگی فرد را باز گو می کند. (خلاصه ی روانپزشکی کاپلان – سادوک، جلد دوم، فصل بیست و هفتم)

بعبارتی دیگر، شخصیت مجموعه ی ویژگی ها، منش ها، رفتار ها، ابزار ها ، روحیات و احساساتی است که دیگران آن را تصور می کنند. (مدیریت استرس، دکتر برایان سوک لی وارد، فصل ششم)

اکثریت روانشناسان و روانپزشکان، از روانشناسان متمایل به مکتب روانکاوی فروید گرفته تا آنهایی که متاثر از مطالعات تحلیلی یونگ، هورنای و نحله های متمرکز بر روانشناسی نابهنجار، شناخت و رفتار اند، تا حد کم یا زیاد باور به این دارند که پایه های اصلی شخصیت از زمان القاح، و بخصوص دوران کودکی و اوایل نوجوانی، نفوذ خانواده، اجتماع، و تجارب حاصله پی ریزی می گردند و همین ها هستند که سخت افزار رفتارها، عادات، بینش و شیوه ی تفکر فرد را شکل می دهند. پیشرفت های قابل توجه علم ژنتیک نیز درین حوزه کمک زیادی به روانشناسی و روانپزشکی نموده است. این روزها تاکید زیادی بر نقش عوامل وراثتی درتثیبت رفتار و ایجاد اختلالات شخصیت صورت می گیرد و بررسی ها نیز نشاندهنده این اند که این ادعا اصلاً بی مورد نیست.


ادامه نوشته

سئوالات دکترای مشاوره

دانلود سئوالات دکترای مشاوره  کنکور 90


کارگاه  آموزشی نرم افزار spss

انجمنهای علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:

کارگاه  آموزشی نرم افزار spss

مدرس: آقای درویشی ( دانشجوی دکترای روانشناسی)

هزینه ثبت نام : 30 هزار تومان برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و 40 هزار تومان برای سایر دانشجویان

مدت زمان کارگاه  : 15 ساعت در 5 جلسه

شروع کارگاه : 19 آذرماه

محل تشکیل کلاس:

دانشگاه شهید بهشتی - جنب بانک ملی - مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه

جهت ثبت نام به واحد امور فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی- اتاق انجمنهای علمی - کارشناس انجمنها آقای رستمی مراجعه شود.

جهت تماس و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 29902667 داخلی 7 تماس گرفته شود.

با اعطاء گواهی پایان دوره از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی


زندگی نامه آلبرت الیس

آلبرت الیس (رفتار درمانی عقلانی هیجانی)

زندگی نامه

آلبرت الیس در 27 سپتامبر 1913 در پتسبورگ Pittsburgh پنسیلوانیا متولد شد. پدرش فروشنده ای پیوسته در حال سفر بود که غالبا در فواصل زمانی طولانی از خانواده اش دور می شد. وقتی وی دوازده ساله بود پدرش و مادرش از هم جدا می شوند، این مسائل نخستین چالش در زندگی وی بوده است. دومین چالش بیمار احوال بودن الیس در دوران کودکی می باشد. وی دچار التهاب کلیه بود و پیوسته در بیمارستان بستری بود. سومین چالش زندگی وی کمرویی و کناره گیری او بود. الیس در دوران کودکی خود بسیار کمرو و درونگرا بود و با دختران همکلاسی خود کاری نداشت.

 دانلود کتاب رفتار درمانی آلبرت الیس  در ادامه مطلب

ادامه نوشته

اگر درمانده هستید، این مطلب را بخوانید!


ناخشنودی و گرفتاری ناشی از عارضه خستگی مفرط به حدی که به درماندگی منجر شود، می‌تواند سلامت روانی و جسمی فرد و توانایی فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش را به خطر اندازد. اما این درماندگی را می‌توان با تعیین و تجدید اولویت‌ها در عرصه فعالیت‌های فردی و اجتماعی، جلب حمایت و وقت گذاشتن برای خود از بین برد

 

رخوت (درماندگی)، خستگی روحی، ذهنی و جسمی مفرط، ناشی از استرس شدید و درازمدت است. وقتی فرد بیش از توان از خود کار می‌کشد و قادر نیست نیازهای دائمی دیگران را برآورده کند، در واقع دچار درماندگی می‌شود.

ادامه نوشته

دانلود کتاب ضمیر ناخودآگاه از فروید

از روانکاوی آموخته ایم که ماهیت فرایند سرکوب در پایان دادن و محو کردن ایده یا فکری، که امری غریزی را نشان می دهد نهفته نیست، بلکه ماهیت این فرایند جلوگیری از آگاهانه شدن آن ایده است. وقتی چنین امری رخ می دهد، می گوییم که آن ایده در وضعیت " ناخودآگاه " است، و قادر هستیم دلیل و بینه کارآمدی فراهم آوریم تا نشان دهیم حتی وقتی این فکر ناخودآگاه است، حتی وقتی شامل ایده ای است که در نهایت به آگاهی وارد خواهد شد، می تواند تاثیراتی ایجاد کند. هر چیزی که سرکوب می شود حتما" در ضمیر ناخودآگاه باقی می ماند، لیکن باید دقیقا" از همین اول خاطرنشان کرد که امور سرکوب شده همه ضمیر ناخودآگاه را تشکیل نمی دهند. ضمیر ناخودآگاه حیطه ای گسترده تر دارد و امور سرکوب شده بخشی از ناخودآگاه اند.


دانلود کتاب ضمیر ناخودآگاه

گزارشی از یک مورد درمان روان پویشی

گزارشی از یک مورد درمان روان پویشی اختلا وحشت زدگی با گرایش روابط موضوعی و روانشناسی خود

در این روش درمانی از فن تداعی آزاد، تاکید بر ناهشیار و تحلیل پدیده انتقال استفاده شده است.نتایج نشان دهنده ی کارایی بالای این روش درمانی در درمان اختلال وحشت زدگی است؛ مراجع در طول درمان احساس منسجم تری از خود به دست آورده و ساختارهای شخصیتی خود از جمله " من " را مورد وارسی، مشاهده و بازبینی قرار داد و یاد گرفت که با دیگران به حالتی رفتار کند که تناسب بهتری با واقعیت های کنونی داشته باشد.

برای دانلود این پژوهش از لینک زیر استفاده کنید:

حل مشکلات خانوادگی با زوج درمانی


زوج درمانی راهی است برای حل کردن مشکلات و کشمکش‌های زوج‌هایی که خود به تنهایی قادر به حل مشکلاتشان نیستند.فرایند زوج درمانی شامل یک زن و شوهر و یک فرد آموزش دیده و متخصص در این زمینه می‌باشد که در خصوص احساسات و افکارشان بحث می‌کنند.هدف در زوج درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند و یا می‌خواهند که تغییر کنند، به آن‌ها کمک شود تا به خواسته و هدفشان برسند.در مقاله زیر ابعاد و شیوه های مختلف زوج درمانی به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است.با هم می‌خوانیم:

آیا بچه‌ها در زوج درمانی شرکت دارند؟ - خیر. زوج درمانی فقط زن و شوهر را در بر می‌گیرد. بچه‌ها به درجات مختلف در معرض مشکلات زناشویی قرار می‌گیرند. آن‌ها ممکن است سراسیمه و نگران شوند و مشکلاتی از خود بروز دهند که خود این کمک می‌کند به بهتر شدن روابط زناشویی یا این که بتوانند بیشتر به بچه‌ها توجه کرده و به آن‌ها کمک کنند.البته درمانی که در آن والدین و بچه‌ها هر دو شرکت داشته باشند، خانواده درمانی نامیده می‌شود که بر روی روابط بین اعضای خانواده تأکید دارد تا این که فقط بر روی زوج‌ها کار کند. البته ممکن است در بعضی موارد بحث‌ها به سوی مسایل زناشویی کشیده شود که در اینجا والدین باید مراقب باشند تا بچه‌ها مورد بی توجهی قرار نگیرند.
ادامه نوشته

نظریه ساختاری مینوچین در خانواده درمانی


 

مقدمه

به عقیده رویکرد خانواده درمانی ساختاری، نشانه ی مرضی فرد زمانی که در بافت الگوی تعاملی خانواده ارزیابی شود بهتر قابل درک است و برای رفع نشانه ی مرضی باید در ساختار یا سازمان خانواده تغییر صورت گیرد .

بنیانگذار اصلی این نهضت سالوادور مینوچین است .

رویکرد ساختاری، نظریه ای کاربردی است و یکی از فرضیه های مهم آن این است که هر خانواده یک ساختار دارد این ساختار زمانی که خانواده در شرائط واقعی قرار داشته باشد شناخته می شود .

ساختار عبارت است : از مجموعه ی رفتار و نقش هایی که اعضای خانواده از طریق آن به هم مرتبط اند .

در رویکرد ساختاری , خانواده به عنوان یک کل مطرح می شود و تعاملات بین زیر مجموعه ها مورد توجه قرار می گیرد .

 

ادامه نوشته

مشاوره خانواده (رویکرد استراتژیک )


خصوصیات خانواده درمانی استراتژیک

درمان های استراتژیک سیستمی،متمرکز بر راه حل، روش مدار وکوتاه مدت اند.این درمان ها مرهون کار میلتون اریکسون هستندکه بر همه  ی آنها تاثیرگذاشته است.هدف وی در درمان ((ایجاد تغییر))بود.میلتون اریکسون برای حل هر مشکل خاص ، از منابع خود مراجعان وطراحان استراتژی حاضر استفاده می کرد با مراجعانش کار می کرد تا به آنها کمک کند برای کمک به خود فعال شوند ز طریق دستورا لعمل ها و پیشنهاد های غیر مستقیم، مراجعان رافعال می کرد

. سلامت خانواده از نظررویکرداستراتژیک

                                  از نظر درمانگر استراتژیک ،خانواده موقعی از سلامت کافی برخوردار است که شرایط زیر را داشته باشد

1 - انعطاف پذیر :  در روابط اعضا با یکدیگر و در روابط باخارج از خانواده.اعضا نباید بایکدیگر رابطه ای خشک وبی روح داشته باشندو والدین نفوذپذیر، بایدفرصت روابط آزاد را به فرزندان و اعضای خانواده بدهند .

2 = اشتغال به حل مسائل : منظور آن است که در صورت بروز مشکل خانواده بتواند با همفکری و مشورت مشکل را حل کند

3-   عبور طبیعی از مراحل زندگی : گذشت از مراحل مختلف زندگی بدون بحران و استرس نشانگر سلامت خانواده است.مانند گذر اعضای خانواده از دوران کودکی به نوجوانی ، بلوغ ، جوانی و.... وتامین نیازها ی هر دوره یک گذر طبیعی است.

 4-   وجود اصول حاکم بر سلسله مراتب خانواده: اگر هر فرد یا هر مافوق و مادون به صورت درست و اصولی به نقش، وظایف و مسئولیت خوددر قبال سایر اعضا عمل کند آرامش و تعادل بر خانواده حاکم می شود

ادامه نوشته

مشاوره خانواده (خانواده درمانی از نظر بوئن)


تعریف خانواده : خانواده یک واحد زیستی (بیولوژیکی) است که تشکیل آن مبتنی بر پیوند زناشویی است که براساس آن افراد دارای رابطه سببی یا نسبی بوده و با یکدیگر خویشاوند هستند.

اهمیت روان شناختی خانواده

مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان ، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت ، فداکاری و گذشت ، صمیمیت و گرمیو در عین حال گاهی توام با حسادت و رشک ، دشمنی و کینه توزی ، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه میکنند. اعضای خانواده آنقدر به هم وابستهاند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر میگذارد. از طرف دیگر خانواده به دلیل همین نفوذ و تاثیر بر افراد ، گاهی به عنوان روشی برای درمان اختلالات بکار میرود. روان شناسان بالینی و مشاوره گاهی ترجیح میدهند در درمان یک فرد ، همه اعضای خانواده را از نزدیک ملاقات کنند.

انواع نظریههای خانواده درمانی

خانواده درمانی روان تحلیلی  - خانواده درمانی تجربیاتی  = خانواده درمانی شناختی رفتاری  = خانواده درمانی ساختی  - خانواده درمانی استراتژیک = خانواده درمانی متمرکز بر راه حل

ادامه نوشته

نظریه سیستم های خانواده بوئن از دیدگاه درمان فمینستی


  مقدمه

نظریه سیستم های خانواده بوئن در اصل توسط موری بوین در دهه ی 1970 مطرح شد . این دیدگاه به خاطر مرتبط ساختن ویژگی های شخصی با نقش اجتماعی مردان و بی اهمیت جلوه دادن ویژگی های مرتبط با نقش اجتماعی زنان , مورد انتقاد قرار گرفته است .

رد نظریه بوین توسط درمانگران فمینستی حاکی از فرصتی است که از دست داده شده است . نظریه فمینستی به وضوح چگونگی نهفته شدن نابراری قدرت در نقش های جنسی را بیان می کند .و دستور العملی را برای تغییر اثر بخشی خانواده ارائه می دهد . بویژه مفهوم تمایز یافتگی بوین به معنی یافتن تعادل میان نیاز شخص به منحصر به فرد بودن و در عین حال در همان زمان به طور عاطفی در ارتباط با افراد مهم در زندگی اش قرار دارد , روش خوبی برای کمک به تغییر زنان می باشد .

موری بوین

موری بوئن ، یكی از طراحان خانواده درمانی بود .بخش عمده ه ای از نظریه و كاربست او از كار با افراد اسكیزوفرنیك در خانواده ها بوجود آمد .او معتقد بود زمانی می توان خانواده ها را بهتر شناخت كه از دیدگاه سه نسلی بررسی شوند زیرا الگوهای روابط میان فردی ، اعضای خانواده را در طول چند نسل مرتبط می كنند.بوئن معتقد است بسیاری از مشكلات خانوادگی به این خاطر روی می دهدكه اعضای خانواده خود را از لحاظ روان شناختی از خانواده پدری مجزا نساخته اند. این امر در واقع نقطه مشترك خانواده هایی است كه یك یا هر دو والد هنوز پایبند خانواده شان هستند و در تعیین روابطشان با همسر خود لازم است آن را مد نظر قرار دهند .به عبارت دیگر این والدین هنوز بخشی از« توده خود» یا «نظام هیجانی» خانواده پدریشان هستند.

ادامه نوشته

مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی

فصل اول
—مفاهیم اساسی زوج و خانواده

مفهوم خانواده

خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی - فرهنگی تلقی می شود که دارای دارای یک ساختار قدرت است که به وسیله ی آن اشکال مختلفی از ارتباط بروز می کند. اعضای این سیستم با هم رابطه ای عمیق و چند لایه دارند.

خانواده سیستم ارتباطی است که با روابط دوستی و روابط کاری متفاوت است.  موفقیت ازدواج وابسته به میزان آمادگی افراد برای ازدواج و درک واقع بینانه ی آنها از روابط زوجی است.

زوج به عنوان یک یسیستم منحصر به فرد

این رابطه در عین حال که می تواند صمیمانه ترین و راحت ترین رابطه ی ممکن باشد، می تواند شدیدترین صدمات ممکن را به اعضاء وارد کند.

رابطه زوجی با روابط دوستی و روابط فامیلی تفاوت هایی دارد.

 بانزر و وست (1992) شش ویژگی را به عنوان مشخصه های رابطه ی زوجی عنوان کرده اند که در زیر می آید:

ادامه نوشته

آنا فروید


آنا فروید در سوم دسامبر 1895 در وین (اتریش) به دنیا آمد و در نهم اکتبر 1982 در لندن (انگلستان) درگذشت. معروفیت او بیشتر به خاطر کارهای زیر است:



بنیان‌گذار روانکاوی کودکان
سازوکارهای دفاعی
مشارکت در روان‌شناسی «خود» ( ego psychology )


آنا فروید کوچکترین فرزند در بین 6 فرزند زیگموند فروید معروف است. او به پدرش فوق‌العاده نزدیک بود ولی نزدیکی چندانی به مادرش نداشت و با پنج خواهر و برادرش نیز روابط پرتنشی داشت. او به یک مدرسه خصوصی گذاشته شد ولی بعداً گفت که از مدرسه چیز زیادی نیاموخته است. بخش عمده آموزش آنا از طریق درس‌های پدرش و دوستان و وابستگان او صورت گرفته است.
ادامه نوشته

بررسی دیدگاه ملانی کلاین


ملانی کلاین شاید یکی از مشهورترین وتاثیرگذارترین زنان روانشناس آمریکا در عرصه ی روان تحلیل گری است. او به نسبت زنان هم عصر خودش،بیشترین سهم را در روان تحلیل گری داشته است.بواسطه ی رشد رویکرد متفاوت او در روان تحلیل گری،کلاین مکتبی را بنا کرد که به ((رابطه ی شیء- موضوعی))مشهور است.این تئوری رابطه ی مادر-نوزاد را به عنوان هسته ی اصلی رشد شخصیت معرفی میکندو به این ترتیب کار روانشناسان برجسته ای چون جان بالبی و دونالد وینی کات را تحت تاثیر قرار میدهد.تاثیری که اگرچه غیر مستقیم است اما بسیار عمیق و مهم است(گیل دونالدس,یونیون کالج)

ملانی کلاین در سال 1882در وین و در یک خانواده ی یهودی متولد شد،و اگرچه در ابتدا به ژیمناستیک روی آورد و در این رشته آموزش دید،هدف علمی بزرگ او برای درس خواندن در رشته ی پزشکی بدلیل وقایعی که در آن سال ها برایش روی داد تا مدتی خنثی شد و او در سن 21 سالگی با آرتور کلاین،یک شیمیدان صنعتی ازدواج کرد.و شروع به پروردن یک خانواده کرد.(گیل دونالدس،یونیون کالج)

ادامه نوشته

اریک برن پدر تحلیل رفتارمتقابل


دکتر اریک برن (Eric Berne ) در 10 می 1910 در شهر مونترال کانادا به دنیا آمد. پدرش دکتر دیوید هیلر برنشتاین، پزشک عمومی و مادرش سارا گوردون برنشتاین، یک نویسنده و ویراستار حرفه‌ای بود. اریک تنها یک خواهر به نام گریس داشت که 5 سال از او کوچک‌تر بود. نام اصلی اریک برن، اریک لئونارد برنشتاین بود.


هنگامی که اریک دوران کودکی را سپری می‌کرد پدرش در سن 38 سالگی به بیماری سل در گذشت. مرگ پدر شوک بزرگی برای خانواده بود و خانم برنشتاین زحمات زیادی را برای بزرگ کردن اریک و خواهرش متحمل شد.
اریک پا در جای پدر گذاشت و دورة پزشکی را با موفقیت به پایان برد. سپس دوره تخصصی جراحی عمومی را شروع کرد و در سال 1935 از دانشکده پزشکی مک‌گیل فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به مدّت 2 سال در کلینیک روان‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه ییل به کار پرداخت.
ادامه نوشته

گوردن آلپورت پدر روانشناسی شخصيت

گوردن آلپورت در 11 نوامبر 1897 در مانتیزوما، ایندیانا به دنیا آمد. آنها چهار برادر بودند و آلپورت کوچکترین آنها بود. پدرش، جان ادواردز آلپورت، پزشک و مادرش، نِلی ادیت وایز آلپورت، معلم بود، و هر دوی آنها تاثیری قوی و مثبت بر وی داشتند. آلپورت در ایندیانا به دنیا آمد، ولی در کلیولند، اوهایو بزرگ شد و همانجا به مدا رس دولتی رفت. برادر بزرگترش، فلوید، دانشجوی هاروارد بود (و بعدها او نیز به یک روان شناس معروف تبدیل شد)، و به اصرار وی، آلپورت در 1915به هاروارد رفت. او به زحمت توانست امتحان ورودی را پاس کند و در ترم اول دانشگاه نیز نمراتش همیشه یا C بود یا D. اما با تلاش بسیار، سال اول را با نمرات A قبول شد. در 1919 آلپورت از هاروارد با مدرک لیسانس اقتصاد و فلسفه فارغ التحصیل شد. بعد از فارغ التحصیلی، ظاهرا چون نمی دانست می خواهد چه کار کند و چون هنوز به دنبال هویت شخصی خود بود، به ترکیه رفت و در استامبول، در رابرت کالج به تدریس انگلیسی و جامعه‌شناسی پرداخت. بعد از یک سال، از هاروارد بورسیهٔ گرفت تا در رشتهٔ روان‌شناسی تحصیل کند. او دو سال بعد، در 1922، و در 24 سالگی در همین رشته دکترا گرفت.

این نظریه که، شخصیت و رفتار انسان نتیجه مجموعه‌ای از صفات مختلف است، از قدیم بوده است، لیکن در زمان معاصر دو گروه بر آن اهمیت قایل شده و آن را توسعه داده‌اند. یک گروه آن‌هایی هستند که با روش و بینش کلینیکی به نظریه‌پردازی درباره صفت پرداخته‌اند و گروه دیگر آن‌هایی که روش‌های آزمایشی و به خصوص آماری، مانند روش تحلیل عوامل(فاکتور آنالیز) را اساس دستیابی به تئوری صفات دانسته‌اند.
نظریه گوردون آلپورت، که یکی از روان‌شناسان قدیمی، پرتجربه و معروف است، به گروه اول تعلق دارد.[1]
ادامه نوشته

زندگی و نظریات اریک فروم



اریش فروم (Erich Fromm) از برجسته ترین نمایندگان مكتب روانشناسی اومانیستی است. زندگی اریش فروم در سال ۱۹۰۰ در شهر فرانكفورت / ماین آلمان متولد شد. در سال 1927 تحصیلات خود را در رشتة روانکاوی دانشگاه برلین به پایان رسانید. بین سالهای 1929 تا 1932 به عنوان استاد روانشناسی در دانشکدة علوم اجتماعی فرانکفورت تدریس کرد و در سال 1934 یعنی یک سال پس از به قدرت رسیدن نازیها در آلمان، راهی آمریکا شد. او در این کشور، در دانشگاههای معتبر نیویورک، کلمبیا و کلرادو به عنوان استاد روانشناسی به تدریس پرداخت.

فروم تلاش نمود مکتب روانکاوی زیگموند فروید را سنجشگرانه مورد ارزشیابی قرار دهد و آن را گسترش بخشد. او خود را متوجه پرسشهای اجتماعی و فرهنگی ـ فلسفی روانشناسی اعماق نمود و بویژه تلاش ورزید پیش شرطهای روانشناسانه برای ساختارهای اجتماعی را مورد پژوهش قرار دهد. اریک فروم تحولات سیاسی و اجتماعی زادگاه خویش را در زمان تسلط هیولای فاشیسم به دقت زیر نظر داشت و رساله ها و جستارهای موشکافانه ای در تحلیل روانشناسی توده ای فاشیسم به نگارش درآورد.
ادامه نوشته

تاثیر ترتیب تولد در شکل گیری شخصیت از نظر آدلر


آدلر، پنج جایگاه روان‌شناختی را مشخص کرد: فرزند اول، فرزند دوم از فقط دو فرزند، فرزند میانی، فرزند آخر، و تک فرزند.

1- فرزند اول به طور کلی مورد توجه زیادی قرار می‌گیرند و در مدتی که او تک‌فرزند است، معمولاً به خاطر اینکه کانون توجه می‌باشد تا اندازه‌ای نازپرورده است. او گرایش دارد به اینکه قابل اعتماد و سخت کوش باشد و در جهت موفقیت تلاش می‌کند. اما وقتی که برادر یا خواهر جدید وارد صحنه می‌شود، او متوجه می‌شود که از جایگاه مطلوب خود برکنار شده است. او دیگر منحصر به فرد یا استثنایی نیست و امکان دارد به راحتی باور کند که این تازه وارد (یا مزاحم) محبتی را که به آن عادت کرده بود می‌رباید. آدلر در این زمینه از "احساس خلع شدگی" سحن میگوید.
2- فرزند دوم: در جایگاه متفاوتی قرار دارد. از لحظه‌ای که او به دنیا می‌آید، توجه را با فرزند دیگر تقسیم می‌کند. فرزند دوم معمولاً طوری رفتار می‌کند که انگار در مسابقه شرکت دارد و عموماً در تمام اوقات با سرعت کامل پیش می‌رود. به نظر می‌رسد که گویی فرزند دوم تحت آموزش سبقت گرفتن از برادر یا خواهر بزرگتر قرار دارد. این تلاش رقابت‌جویانه بین دو فرزند اول، بر روند زندگی بعدی آنها تأثیر می‌گذارد. فرزند دوم مهارتی را برای پیدا کردن نقاط ضعف در فرزند اول پرورش می‌دهد و سعی می‌کند با کسب کردن موفقیت‌هایی که فرزند اول به آنها دست نیافته است، تحسین والدین و آموزگاران را برانگیزد. اگر یکی از آنها در زمینه خاصی با استعداد باشد، دگیری با پرورش دادن توانایی‌های دیگر برای جلب توجه تلاش می‌کند. فرزند دوم معمولاً متضاد فرزند است. همچنین خلاق و جستجو¬گر است.
ادامه نوشته

نظریه ارتباطی

یکی از گروه هایی که قوی ترین مدعی آغاز خانواده درمانی است طرح اسکیزوفرنی گرگوری بیتسون در پالو آلتوی کالیفرنیا بود .او در ابتدا روی رفتار های حیوانی نظریه های یادگیری تحقیق می کرد بعدها بیتسون به مطالعه ی ارتباط میان حیوانات گرایش پیدا کرد .در سال 1952 بیتسون بودجه ای از طرف یکی از موسسات برای مطالعه ی ارتباطات بر حسب سطوح دریافت کرد و در واقع فعالیت اصلی مرکز پالو آلتو از این زمان آغاز شد .طبق نوشته ی بیتسون ارتباطات دو سطح یا کارکرد مختلف دارند :گزارش و فرمان .هر پیامی دارای یک مضمون معین و آشکار است و یک معنای نهفته که بیتسون آن را فرا ارتباط می نامد .برای مثال دست هایت را بشور الان وقت شام است .(گزارش ) ولی این پیغام مفهوم دیگری هم دارد و آن این است که گوینده در مقام قدرت است .این پیغام دوم –فراارتباط- پوشیده است و اغلب متوجه آن نیستیم .در سال 1953 جی هیلی و جان ویکلند به بیتسون پیوستند در ابتدا هی  لی علاقمند به روان شناسی تخیل بود و ویکلند مهندس شیمی بود که به انسان شناسی علاقمند شده بود .این گروه التقاطی از آدم های باهوش با علایق متنوع به مطالعه ی سمور آبی هنگام بازی  نوع بیان بیماران اسکیزوفر نیک و ... علاقمند بودند .بیتسون اعضای گروه خود را آزاد گذاشت با وجود این اینکه آنها انواع بسیاری از رفتار های پیچیده ی انسان و حیوان را بررسی می کردند ولی تمام مطالعلتشان مربوط به تعارضات ممکن بین پیام ها و کیفیت پیام ها بود .در سال 1954 بیتسون باز هم بودجه ی دو ساله ای برای تحقیق در زمینه ی ارتباطات اسکیزوفرنی دریافت کرد .کمی بعد دان جکسون به گروه آنها پیوست او روانپزشک فوق العاده ای بود که به عنوان مشاور در کلنیک کار می کرد .علایق این گروه منجر به تدوین نظریه ارتباطات شد که منشا و طبیعت رفتار اسکیزوفرنیک رادر محیط خانواده و نوع تعامل وارتباطی که اعضای خانواده با هم دارند بررسی می کردند .این گروه معتقد بودند که مشکلات روانپزشکی نتیجه ی تعاملات و شیوه ی افراد در رفتار با یکدیگر در یک زمینه ی خاص است .وعمده ترین کاری که یک خانواده درمانگر می تواند انجام دهد این است که تعاملات کارامد را از ناکارمد تمییز دهد .و مهم است که بداند مشکل در چه زمانی چه زمینه ای و در حضور چه کسی رخ می دهد و افراد چگونه به هر مشکل پاسخ می دهند.دیگر سازه ی مهم در تفکر جکسون تفکیک روابط تکمیلی و روابط قرینه ای بود در روابط تکمیلی افراد در شیوه ی کنار هم قرار گرفتن با هم متفاوت هستند .اگر یکی منطقی است دیگری هیجانی است اگر یکی ضعیف است دیگری قوی است .روابط قرینه ای مبتنی بر تساوی و شباهت هستند ازدواج افرادی که هر دو شاغل هستند و هردو در کارهای خانه همکاری می کنند یک رابطه ی قرینه ای است .
ادامه نوشته

خانواده درمانی


در این نوع درمان آموزش ، پیشگیری و درمان برای کمک به خانواده‌ها ، کل خانواده را دربرمی‌گیرد. برای حل مشکل خانواده یا یکی از اعضا آن کل سیستم خانواده مور توجه قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود علل بروز و عوامل تشدید کننده مشکل در داخل خانواده و در نوع روابط اعضا با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد. این شیوه از درمان مبتنی بر رویکرد سیستمهاست و معتقد است زمانی می‌توان به رفع یک مشکل نائل شد که از نیروی تک تک اعضا استفاده کرد و عوامل تنش‌زا را مرتفع ساخت.



تاریخچه خانواده درمانی
تخصص و حرفه خانواده درمانی نسبتا جدید است و ظهور رسمی آن به دهه‌های 1940 ، 1950 و 1960 برمی‌گردد. در سال 1938 شورای ملی روابط خانوادگی شروع بکار کرد. در سال 1948 اولین اثر درباره زناشوئی درمانی توسط « بلامتیل من » منتشر شد و مطالعه خانواده‌های اسکیزوفرنیک توسط « لایمن » صورت گرفت.

در خلال سالهای 1950 تا 1959 « ناتان آکرمن » رویکرد روان تحلیلی را برای کار کردن با خانواده‌ها مطرح کرد و « بیتسون » مطالعه الگوهای ارتباط را در خانواده آغاز کرد و « کارل ویته » اولین کنفرانس را درباره خانواده درمانی در سی ایسلند ایالت جورجیا برگزار کرد. اولین نشریه در خانواده درمانی در سال 1961 منتشر شد و شبکه ساز خانواده درمانی در سال 1976 و انجمن خانواده درمانی (AFTA) در سال 1977 شروع به کار کرد.

در خلال سالهای 1980 تا 1989 شیوه‌های تحقیق در خانواده درمانی متداول شد و رهبران جدیدی در خانواده درمانی ظهور کردند که بسیاری از آنان زن بودند. از سال 1990 به بعد رشد عضویت متخصصان در انجمنهای خانواده درمانی چشمگیر شد. خانواده درمانی‌های متمرکز بر راه حل فراگیر شدند و بطور کلی جایگاه عمیق‌تری بین فنون درمانی حوزه روان شناسی پیدا کرد.

ادامه نوشته

تفاوت بین مشاوره "Counseling"و روان درمانگری"therapist"


بلاچر در سال ۱۹۶۶ م با اشاره به این نکته که اهداف مشاوره عموما به رشد آموزش و پیشگیری از مشکلات مربوط است" و " اهداف روان درمانگری معمولا ترمیم، سازگار کردن و درمان افراد است. بین مشاوره و روان درمانگری تمایز قائل شد.

 

 

او همچنین درباره ی مراجعان و مشاوران پنج پیش فرض بیان نمود:

۱) مراجعان مشاوره به عنوان بیمار روانی در نظر گرفته نمی شوند، بلکه آنها افرادی هستند که می توانند
  اهدافشان را انتخاب کنند، تصمیم بگیرند و معمولا در مورد رفتار و رشد آینده ی خود احساس مسئولیت

می کنند.

۲) مشاوره بر حال و آینده تمرکز دارد.

ادامه نوشته

ویرجینیا ستیر


ستیر در مزرعه ای در ویسکانسین به دنیا آمد (1988- 1916) از دیگران متفاوت بودٰ در سه سالگی خواندن را آغاز کرد. او در دوران کودکی بیشتر اوقات مریض احوال بود. دانش آموز خوبی بود. هدف اولیه او این بودٰ معلم شود. وقتی این کودک غول پیکر، بدقواره و مریض احوال بزرگ شد، از تجربه خود به عنوان یک آدم بیگانه نسبت به دیگران ناگهان حساسیت پیدا کرد این حالت سرانجام او را از پیشه معلمی در کلاس به سمت مددکاری اجتماعی با خانواده ها سوق داد.

ستیر در سال 1851 در شیکاگو به عنوان مددکار اجتماعی وارد کار خصوصی شد. کار بی نظیر او زمانی روی زبان ها افتاد که با یک بیمار زن جوان مبتلا به اسکیزوفرنی کار می کرد، مادر آن زن از دست ستیر به دادگاه شکایت کرد، اما ستیر به جای گرفتن حالت تدافعی از مادر دعوت کرد که به درمان بپیوندد، سپس از پدر و پسر ارشد خانواده خواست که به جلسه درمان بیایند که تعادل خانوادگی بدست آید.

ستیر تحت تاثیر کارموری بوون و دان جکسون با خانواده های اسکیزوفرنیک قرار گرفت. براساس نظریه ستیر: انسانها دارای پتانسیل رشد و تکامل هستند. ستیر را به عنوان استاد ارتباط و مبدع نظریه ارتباطات خانوادگی می شناسند.

ادامه نوشته

ريشه های تاريخی خانواده درمانی (قبل از سال 1950)


  باری ديگر خداوند را شاکرم که به ما فرصتی ديگر داد که توانستيم، برگ زرين و شماره سوم از مجله وزين مشاوره و روان درمانی خانواده را که حاصل تلاش دستندرکاران مجله و حاصل نتايج تحقيقات محققان و خانواده درمانگران عزيز کشور است، به حضور خانواده های محترم و درمانگران خانواده و محققان علاقه مند به تحقيق خانوادگی تقديم کنيم. در اين بخش لازم دانستم، بحث کوتاهی در مورد ريشه های تاريخی خانواده درمانی (قبل از سال 1950) مطرح کنم و جايگاه رشدی مشاوره خانواده را در اين شماره و شماره های بعد برای خوانندگان و مخاطبان علاقه مند به مشاوره و خانواده درمانی روشن سازم.

  تعيين نقطه آغاز خانواده درمانی کار آسانی نيست. اکثر صاحبنطران به دهه ی بعد از جنگ جهانی دوم انگشت می گذارند. که بعد از جنگ لازم بود که وحدت مجدد ناشی ازمتلاشی شدن خانواده مورد توجه واقع شود. فشار روانی، زاد و ولد مشکلات فردی و ازدواج و طلاق بعد ازجنگ ضرورت توجه روانی به خانواده ها را می طلبد. تلاش بين رشته ای مهندسان، رياضی دانان، دانشمندان علوم اجتماعی درخلال دهه ی 1940 شروع شد و نتايج کنفرانس ميسی در زمان صلح در اين زمينه بسيار اساسی بود. نمونه اين تلاشها را بعد از جنگ در کارهای بيتسون انسان شناس و يورگن، روانپزشک که سازه های روانپزشکی را به پيام رسانی تبديل می کردند، می توان يافت. لازم است اشاره به رشته ها و علوم رفتاری شود که به بررسی خانواده مشغول هستند. اين علوم عبارتند: انسان شناسی، مشاوره، جمعيت شناسی، اقتصاد، تعليم و تربيت، تاريخ، خانه داری و تدبير منزل، رشد آدمی، قانون، روانکاوی، روانشناسی، بهداشت همگانی، دين، مددکار اجتماعی و جامعه شناسی. گلدنبرگ و گلدنبرگ(1983) پنج تحول علمی و بالينی را که صحنه را برای ظهور خانواده درمانی مهيا ساخت بيان می دارند که شامل:
ادامه نوشته

سیر مدل‌های خانواده درمانی اپستین

مدل‌های خانواده درمانی

آموزش روان تحلیلی اپستین باعث شکل گیری تمایل شدیدی به بررسی تعامل میان شخصیت و محیط پیرامون شده است. اپستین به خاطر آموزش ییشتری که از آکرمن گرفته بود، توجه فزاینده ای به خانواده به عنوان بعد مهمی از محیط فرد معطوف داشت. جای تعجب نیست که درمانگران، خانواده را از دیدگاه های بسیار متفاوتی بررسی می‌کنند. حداقل سه رویکرد مفهومی مهم، پیشرفت‌هایی در این حوزه از خانواده درمانی را نشان می‌دهند و گاهی در جهت گسترش مدل بعدی بر می‌دارند. این رویکردها عبارتند از:

1-       مدل روان پویایی فردی

2-       مدل تعاملی

3-       مدل نظام‌ها

نفکر اپستین درباره این مدل‌ها در طی زمان تحول یافت و در جاهایی همپوشی داشت:

1-       دروه اول: الگوی روان پویایی > در این مدل خانواده درمانگران، خانواده را به عنوان پشتیبانی برای درک تعارضات روانی بیمار در نظر می‌گیرند. تمرکز اصلی درمان بر بیمار است و خانواده فقط به عنوان زمینه و بافتی که فرایندها و ساختارهاهای روان پویایی فردی در آن شکل می‌گیرند تلقی می‌شود.گاهی با اعضای خانواده گفتگوها و ملاقات‌هایی صورت می‌گیرد، اما همیشه فرد اساس کار است.

2-       دروه دوم: الگوی تعاملی > تعامل بین اعضای مختلف خانواده در طی جلسات درمانی مشاهده  و برای اعضای خانواده تفسیر می‌شود. این تعاملات معمولاً به فرایندهای درونی اعضای تعامل کننده مربوط است. فرض زیربنایی : آسیب شناسی روانی برساختار روانی بیمار و یک یا چند عضو خانواده متمرکز است. درمان بر اینجا و اکنون زوجین یعنی در حین جلسات ، و یا در فواصل بین جلسات در خانه متمرکز است.

3-       دوره سوم: مدل نظام‌ها > در مدل نظام‌ها در کار اپستین، خانواده بک نظام  باز در نظر گرفته می‌شود. ساختار، سازمان و الگوهای تبادلی‌ای که نظام خانواده را نشان می‌دهد. متغیرهای مهمی در تعیین رفتار اعضای خانواده هستند. تغییرات درونی و بیرونی به زر نظام خانواده و بر رفتار همه اعضای خانواده موثر است. در درمان خانواده‌ها از جنبه ساختاری، سازمان دهی، یا الگوهای تبادلی به اختلال درون نظام توجه می‌شود. فرایندهای درون روانی اعضای خانواده، در درجه دوم اهمیت قرار دارند. در این مدل، اگر متغیرهای نظام در کنار هم کارکرد خوبی داشته باشند، آنگاه رفتار فرد و همچنین فرایندهای درون روانی این افراد به طور مطلوبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
ادامه نوشته

نظریه نظام خانواده (Family System Theory)

نظریه سیستم‌های خانواده اغلب اشاره به نظریه فرایند خانواده به عنوان یکی از مشتقات نظریه عمومی سیستم‌ها دارد(GST).نظریه سیستم‌ها که منشاء آن در زیست شناسی و سایبرنتیک است از طریق کار زیاد در خانواده‌ها وارد گستره ارتباطات خانواده درمانی شد،که آن یک نظریه منطقی تجربی با سه مشخه زیر است .

1.      دارای مفروضه های جهانی مشخص در همه  سیستم‌ها است .

2.      پیگیری پیش بینی‌های آن با تمرکز بر الگوها.

3.      پیگیری توضیح وتبیین آن با تمرکز برکارکرد اجزاء سیستم‌ها(گالوین.دیکسون.مرو).( dawn.2006).

برای تقدرکامل ازماهیت تازه‌ی نظریه سیستم‌ها و نقش آن درپژوهشهای مرتبط با خانواده درسه دهه گذشته مهم است که فرضیات زیر مورد ازمایش قرار گیرد.

A.   فرضیات بنیادی و مفاهیم نظریه سیستم‌ها

به عنوان سطوحی از (نظریه عمومی سیستم‌ها GST)

      وسیستمهای حانواده.

B.   روند کاربرد نظریه خانواده برای درک ارتباطات خانواده.

C.   نقاط ضعف و قوت نظریه سیستم‌ها.

D.   جهتگیری آینده.

ادامه نوشته

از زوج درمانی چه می دانید؟

www.aramgozar.com | زوج درمانی چیست ؟

از زوج درمانی چه می دانید؟

یکی از مراجعات شایع به متخصصان بهداشت روانی مشکلات مربوط به ازدواج و روابط عاطفی است و اغلب خانواده‌ درمانگران عمدتا با زوج‌ها کار میکنند و اصطلاح زوج درمانی به تدریج جایگزین اصطلاح قدیمی‌تر ازدواج درمانی میشود.

زوج درمانی ممکن است بوسیله روانپزشکان ، روانشناسان ، مددکاران اجتماعی بالینی ، پرستاران روانپزشکی ، مشاوران روحانی و خانواده ‌درمانگرانی که دوره‌های مخصوص این کار را دیده‌اند و تحت نظارت برای انجام آن تعلیم یافته‌‌اند انجام شود.
فرض درمانگری که در این حوزه کار میکند این است که ناراحتی و ناشادمانی که یک زوج با آن روبه‌رو هستند، چیزی بیش از مشکلات و علائم شخصی آنهاست.
زوجی که به درمانگر مراجعه کرده‌اند ممکن است در مورد فاصله‌گیری عاطفی، نزاع بر سر قدرت، اشکال در ارتباط برقرار کردن، حسادت،‌ خیانت و عدم ارضای جنس ی و خشونت شکایت داشته باشند.
درمانگر به زوج کمک می‌کند که زندگی‌ مشترک‌شان را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم بگیرند که چه تغییراتی لازم است ؛ آنها سعی می‌کنند سوء‌تفاهم‌های دوجانبه، انتظارات غیرمعقول و تصورات بیان‌نشده‌ای که باعث تداوم تعارض میان آن دو میشود را برطرف‌ کنند.

ادامه نوشته