برگزاری کارگاه آشنایی با کودک درون

در کودکی وقتی می خواستید تنها باشید، وقتی عصبانی یا غمگین بودید به کدام اتاق در خانه می رفتید؟

در ایام تعطیل، فضای حاکم در خانه چگونه بود؟

آیا حرف زدن در محیط خانه، در دوران کودکی به معنای بی وفایی و خیانت محسوب می شد؟

آیا علل حرف نزدن احساس شرم گناه و ترس بود؟

هیچگاه شنیده اید که نباید بطور خاصی احساس کنید؟

هیچگاه فکر کرده اید: " اگر احساس تجربه کنم، یا نشان بدهم، کنترل از دست می دهم؟"

چه اتفاقی می افتد اگر کنترل خود را از دست بدهید؟

تجربه احساسات خود یعنی صداقت با خود و دیگران... یعنی زنده بودن؟

آیا اعتماد شما به برداشتها و ادراک خود به نظر ناچیز می آید؟


 کارگاه آموزشی و تجربی 2 روزه خودآشنایی(آشنایی با کودک درون)

مدرس: دکتر علیرضا عابدین

در این کارگاه 2 روزه بیاموزید:


ادامه نوشته

۱۰ کاربرد عملی روان‌شناسی در زندگی روزمره


۱- پیدا کردن انگیزه بیشتر

هدف شما چه ترک سیگار باشد، چه کاهش وزن و چه یادگیری یک زبان جدید، درس‌هایی از روان‌شناسی می‌تواند راهنمای شما در پیدا کردن انگیزه قوی‌تر و بیشتر باشد. برای افزایش سطح انگیزشی خود برای انجام دادن یک کار، می‌توانید برخی از راهنمائی‌ها و توصیه‌های زیر را که برگرفته از پژوهش‌هایی در روان‌شناسی شناختی و آموزشی هستند، به کار بندید:

معرفی عناصر بدیع و تازه برای بالا نگاه داشتن میزان علاقه‌مندی خود.
تغییر مسیر به منظور جلوگیری از خستگی و یکنواختی.
یادگیری چیزی تازه بر پایه دانسته‌های موجود خود.
قرار دادن هدف‌های روشن که مستقیماً مربوط به آن کار باشند.
پاداش دادن به خود برای خوب انجام دادن کار.

ادامه نوشته

آبراهام مزلو و رویکرد انسان گرایی به روان شناسی


آبراهام مزلو و رویکرد انسان گرایی به روان شناسی


” آنچه انسان ها می توانند باشند ، باید باشند. آن ها باید با ماهیت خود روراست باشند .” (مزلو ۱۹۷۰-۱۹۰۸ )

انسان گرایی نظامی فکری است که به موجب آن تمایلات و ارزش های انسان در درجه اول اهمیت قرار دارند . آبراهام مزلو بنیان گذار و رهبر معنوی جنبش روان شناسی انسان گرا محسوب می شود . به عقیده مزلو ، در صورتی که روان شناسان فقط انسان های نابهنجار و آشفته را بررسی کنند خصوصیات مثبت انسان مانند خشنودی و خرسندی ،و آرامش خیال نادیده می گیرند . برداشت مزلو در مورد شخصیت ، انسان گرایانه و خوشبینانه است .او پژوهش خود را از روی کنجکاوی برای شناخت اینکه چرا روت بنه دیکت انسان شناس و مکس ورتهایمر روان شناس گشتالت با دیگران تفاوت دارند آغاز کرد .او این اشخاص را تحسین می کرد . و پس از بررسی آن ها نتیجه گرفت که آن ها ویژگی های مشترکی دارند .او همچنین در مورد شخصیت توماس جفرسون ، آلبرت انیشتن ، جورج واشنگتن کاور ، هاریت تویمن ، و النور روزولت تحقیقات مختلف انجام داد .

آبراهام مزلو که از هفت فرزند خانواده فرزند اول بود . در سال ۱۹۰۸ در ناحیه بروکلین ،نیویورک به دنیا آمد .والدین او مهاجرانی با تحصیلات کم بودند .کودکی مزلو مشقت بار بود . او منزوی و ناخشنود ،بدون هیچ دوست صمیمی یا والدین با محبت بزرگ شد .پدر او عاشق ویسکی بود . مزلو در کودکی و نوجوانی نسبت به پدرش فقط احساس خصومت می کرد .رابطه مزلو با مادرش بدتر بود .و هیچ وقت با او سازش نکرد . ولی سرانجام با پدرش آشتی کرد . مادر مزلو خرافاتی بود واو را خیلی تنبیه می کرد . مزلو در کودکی تصور می کرد با دیگران تفاوت دارد. او از هیکل لاغر و بینی بزرگ خود خجالت می کشید . و سال های نوجوانی او  مملو از حقارت بودند . و سعی کرد به وسیله روی آوردن به ورزش نقص جسمانی خود را جبران نماید . ولی شکست خورد .بعد به کتاب ها روی آورد .ولی پول کافی برای خرید کتاب نداشت بنابراین از کتاب خانه استفاده می کرد .به درخواست پدرش وارد رشته حقوق شد. ولی بعد از دو هفته متوجه شد این رشته را دوست ندارد . چیزی که او دوست داشت مطالعه کردن همه چیز بود .هوشبهر او ۱۹۵ بود که ثرندایک آن را دامنه نبوغ توصیف کرد .او در اوج شهرت به انواع بیماری ها از جمله اختلالات معده ،بی خوابی ،افسردگی ، و بیماری قلبی مبتلا شد . وبا همه این ضعف های جسمانی به تلاش خود ادامه داد . تا به انسانی کردن روان شناسی دست یابد . مزلو در سال ۱۹۷۰ در اثر حمله قلبی هنگام دو آهسته دور استخر برای ورزشی که متخصص قلب به او توصیه کرده بود درگذشت .

ادامه نوشته

آلبرت بندورا، روان‌شناسی برای همه فصول

درک چگونگی آموختن رفتارهای تازه، یکی از جذاب‌ترین و در عین حال ریشه‌ای‌ترین زمینه‌های تحقیق در روان‌شناسی بوده است که پیشینه نظریه‌پردازی درباره آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.

چگونه یاد می‌گیریم که با دیگران رفتار کنیم؟ قوانین و ارزش‌های اجتماعی چگونه در انسان نهادینه می‌شوند؟ و رفتارهای جدید چگونه شکل می‌گیرند؟

Description: آلبرت بندورا
آلبرت بندورا، چهارمین روان‌شناس تأثیرگذار در تاریخ این علم خوانده شده است

آلبرت بندورا با نظریه «یادگیری اجتماعی» (Social Learning) خود به پرسش‌هایی کلیدی در روان‌شناسی پاسخ گفت که اکنون پس از چند دهه به یکی از پایه‌های روان‌شناسی نوین بدل شده است.

به دلیل همین تحقیقات و نظریات برجسته، وی روز چهارشنبه گذشته به عنوان برنده جایزه روان‌شناسی گراومیر که هر سال به یکی از روان‌شناسان برجسته تعلق می‌گیرد، اعلام شد.

جایزه سال ۲۰۰۸ روان‌شناسی گراومیر در حالی به وی تعلق گرفت که از وی به عنوان برجسته‌ترین نظریه‌پرداز روان‌شناسی معاصر که در قید حیات است، یاد می‌شود.

ادامه نوشته

چت‌درمانی، روشی تازه در درمان‌های روان‌شناختی

سال‌هاست که روش‌های درمانی تازه‌ای به روان‌شناسی بالینی و روان‌پزشکی راه یافته‌اند که برآمده از تحولات تکنولوژیک و فرهنگی تازه در جوامع مختلف هستند.

اگر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته فیلم‌درمانی، روشی تازه و انقلابی به شمار می‌آمد، اکنون مدتی است که پژوهش و به کار گیری روش‌های تازه‌تر همسو با فن‌آوری‌های ارتباطی تازه و عصر ارتباطات قرن جدید آغاز شده است.


کلودیا شوارتزنبوگ، درمان‌جوی شرکت کننده در چت‌درمانی

این روزها در رسانه‌های آلمانی‌زبان و نشریات علمی جهان بار دیگراز «چت‌درمانی» یا درمان از راه گفت و گوی اینترنتی (Chat Therapy) سخن به میان آمده است؛ با این حال سابقه پژوهش و کاربردهای بالینی آن به بیش از پنج سال می‌رسد.

با این همه چت‌درمانی اصولاً یک روش تازه بحث‌انگیز در درمان‌های روان‌شناختی محسوب می‌شود. زیرا بر خلاف روش‌های سنتی و شیوه‌های ارتباطی قرن بیستمی در این روش، بین درمان‌گر و درمان‌جو (یا مُراجع) ارتباط مستقیم وجود ندارد. درمان‌گر نمی‌تواند از طرز صحبت، لباس و آرایش، نشستن، حالت‌های رفتاری و به طور کلی مشاهدات خود از بیمار/مُراجع به ارزیابی کلی دست یابد.

ادامه نوشته

ماهيت انسان و نيازهاي متعالي او از ديدگاه ويكتور فرانكل

چكيده

اين نوشتار با توجه به مباني فلسفه وجودي و روان‌شناسي وجودي ويكتور فرانكل به تبيين ديدگاه وي در پاسخ به دو مسئله: 1. ماهيت انسان چيست؟ 2. نيازهاي اصيل روحي انسان چيست؟ مي‌پردازد. فرانكل ماهيت انسان را متشكل از سه بعد جسم، روان و روح مي‌داند كه هسته مركزي آن، روح و پوشش رويي آن، تن و روان است. عناصر اصلي ساحت روحاني انسان،‌تركيبي است از معنويت، آزادي و مسئوليت كه بدون در نظر گرفتن اين عناصر، سخن گفتن از ماهيت انسان سخني ناتمام و بي‌فرجام است. در پاسخ به سؤال دوم به تبيين مهم‌ترين نيازهاي بخش روحاني انسان پرداخته و آنها را در قالب شش نياز: نياز به پويايي انديشه، نياز به معنا، نياز به تعالي خويشتن، نياز به ابديت و جاودانگي، نياز به دين و نياز به گروه دوستي عاطفي طبقه‌بندي مي‌كند.

كليد واژه‌ها: فرانكل، انسان، نياز، روحاني، معنا، روان‌شناسي وجودي

 

ادامه نوشته

برگزاري كارگاه spss

انجمنهای علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:

کارگاه  آموزشی نرم افزار spss

مدرس: آقای درویشی ( دانشجوی دکترای روانشناسی)

هزینه ثبت نام : 30 هزار تومان برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و 40 هزار تومان برای سایر دانشجویان

مدت زمان کارگاه  : 15 ساعت در 5 جلسه

شروع کارگاه : 19 آذرماه

محل تشکیل کلاس:

ادامه نوشته

دانلود سئوالات دكتراي مشاوره

دانلود سئوالات دکترای مشاوره کنکور 91


دکتر حیدرعلی هومن، استاد روانسنجی ایران درگذشت

دکتر هومندکتر حیدرعلی هومن، استاد روانسنجی ایران، صبح امروز در پی نارسایی تنفسی در سن 80 سالگی در بیمارستان گلستان تهران درگذشت.

دکتر علی عسگری از شاگردان و همکاران نزدیک استاد در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: زنده یاد دکتر هومن، بنیان‌گذار علم نوین روانسنجی در ایران و مولف شمار زیادی کتاب و مقاله علمی در زمینه روان سنجی، سنجش و اندازه‌گیری، روش تحقیق و آمار بود. استاد بیش از 50 سال به امر تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های ایران (تربیت معلم، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، دانشگاه‌علامه طباطبایی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و چندین موسسه پژوهشی و تحقیقاتی معتبر) مشغول بود.

وی خاطرنشان کرد: دکتر هومن با کسب درجه فوق دکتری در زمینه پژوهش کاربردی، دو درجه دکتری در رشته‌های روانسنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر هدایت و راهنمایی صدها پایان‌نامه تحصیلی و رساله دکتری دانشجویان، چندین تست، آزمون و پرسشنامه را در سطح ملی اجرا و استاندارد کرده بود.

عسگری تصریح کرد: استاد به پاس استاندارد کردن هوش آزمای ملی تهران – استنفورد بینه، برنده جایزه خوارزمی شده و سه کتاب ایشان (شناخت روش علمی، تحلیل داده‌های چند متغیری و آمار استنباطی) برگزیده کتاب سال شدند. ایشان علاوه بر مسوولیت نظارت و مشاوره تعداد زیادی از پژوهش‌های ملی و اخذ جایزه پژوهشگر برگزیده جشنواره ابوریحان و چندین جشنواره دیگر برای سالها رییس سازمان تحقیقات علمی و روان سنجی ارتش، انجمن اولیاء و مربیان و نیز رییس بخش پژوهش سازمان سنجش آموزش کشور و رییس بخش پژوهش مرکز آموزش مدیریت دولتی بوده و در سال 1387، از سوی دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی به پاس پنجاه سال فعالیت علمی ایشان و خدمات بی‌بدیل و ارزشمندی که به جامعه علمی و پژوهشی کشور عرضه داشتند مراسم بزرگداشتی برگزار و از ایشان تقدیر به عمل آمد.

لیست کارگاه های دومین همایش سراسری روانشناسی، مشاوره و دین

لیست کارگاه های همایش

 

تاریخ

مدرس

نام کارگاه

ساعت

مکان

پنج شنبه 30آذرماه

خانم دکتر شیوا خلیلی

روان درمانی و مشاوره دینی یا روان درمانی و مشاوره حساس به دین کدام یک ؟

8الی 10

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

پنج شنبه 30آذرماه

آقای دکتر باقر غباری بناب و خانم دکتر رویا راقبیان

طرحواره درمانی معنوی و تاثیر آن در سلامت روانی و ارتقای معنوی

8الی 17

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چهارشنبه

29آذرماه

آقای دکتر محمد خدایاری فرد

مثبت نگری در روان درمانی و مشاوره

13الی 17

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

جمعه 1دی ماه

آقای دکتر غباری بناب

آموزش بخشایشگری و سلامت جسمی وروانی (ارائه پروتکل درمانی)

8الی 17

دانشگاه شهید بهشتی

جمعه 1دی ماه

خانم دکتر شکوه نوابی نژاد

مشاوره ازدواج

30/8الی30/12

دانشگاه شهید بهشتی

جمعه 1دی ماه

آقای دکتر زاده محمدی

کاربرد سایکودرام در خانواده درمانی

30/8الی30/12

دانشگاه شهید بهشتی

جمعه 1دی ماه

خانم دکتر نوابی نژاد

اخلاق و ارزشهای فرهنگی در مشاوره

30/13الی 30/17

دانشگاه شهید بهشتی

جمعه 1دی ماه

خانم دکتر شریعتمدار

آموزش اخلاق

30/13الی 30/17

 

دانشگاه شهید بهشتی

 

اطلاعات و نحوه ثبت نام در همایش و کارگاهها

روایت درمانی

چکیده

روایت درمانی رویکردی است که مردم را متخصصان اصلی زندگی‌شان و مشکلات را به‌ عنوان بخشهای جداگانه از مردم می‌بیند و تصور می‌کند مردم دارای بسیاری از مهارتها،باورها و ارزشها و توانایی‌هایی هستند که به آنها کمک می‌کند تا اثرات مشکلات را در زندگی‌شان کاهش‌ دهند.کلیدی‌ترین مفهوم در روایت درمانی این است که مشکل،مشکل است و فرد و خانواده‌ مشکل نیستند.در روایت درمانی به مشکلات انسانی به عنوان مسایلی نگریسته می‌شود که از داستانهای رنج‌آور و تأثیرگذار بر زندگی فرد برخاسته است.درمان،بررسی چگونگی تحلیلداستان زندگی افراد توسط خود آنان است و تمرکز و تأکید کلی بر ایجاد معانی جدید در زندگی‌ است.مشکلات به صورت داستانهایی دیده می‌شوند که مردم قبول کرده‌اند برای خود بگویند. روایت درمانگران به ادعاها و داستاهای عینی کمتر توجه می‌کنند و بیشتر به فواید اجتماعی که‌ داستانهای زندگی فرد بیان می‌شود،علاقه‌مندند
ادامه نوشته